Meteen naar de inhoud

Bronnen


Oefenbladen getallen - oefenbladen letters schrijven.


redactiesommen

somtekeningen

klokkijken met KIKI (app)

klokrekenen

+ en -

x en :

maal- en deeltafels

tafelroosters

sommenprinter

sommenmaker

werkbladen cijferen

werkblaadjes
šŸ†•


leermateriaal
šŸ†•


de sommenfabriek
šŸ†•

eu-woorden



ij-woorden

oe-woorden

ui-woorden

uu-woorden

aai ooi oei

au ou

ch cht

ng nk

ui eu

ui uu

b-woorden (1)

b-woorden (2)

kern 1-5

woordje.be

handschrift

bronnen: http://www.redactiesommen.nl, http://www.dadsproject.com, http://www.klokrekenen.be,
http://www.reken-taal.be, http://www.sommenprinter.nl/, http://www.sommenmaker.nl, juf. Mieke Van de Velde

Ā top


Werkboekjes kleuters.

HerfstFamilieFeestGriezelen
Opa en OmaIslamKerstLente
RuimtevaartPasenRamadanReis mee!
VriendschapSinterklaasWinterZomer
pepernoten tellen (presentatie)pepernoten tellen (werkboekje)

bronnen: https://www.internetwijzer-bao.nl
BC - themawerkboekjes.
reeks 1 (8-9)reeks 2 (9-10)reeks 3 (10-11)reeks 4 (11-12)

herfst (8-9)

herfst (9-10)

herfst (10-11)

herfst (11-12)

sinterklaas (8-9)

sinterklaas (9-10)

sinterklaas (10-11)

sinterklaas (11-12)

winter (8-9)

winter (9-10)

winter (10-11)

winter (11-12)

kerst (8-9)

kerst (9-10)

kerst (10-11)

kerst (11-12)

carnaval (8-9)

carnaval (9-10)

carnaval (10-11)

carnaval (11-12)

boekenweek (8-9)

boekenweek (9-10)

boekenweek (10-11)

boekenweek (11-12)

lente (8-9)

lente (9-10)

lente (10-11)

lente (11-12)

Pasen (8-9)

Pasen (9-10)

Pasen (10-11)

Pasen (11-12)

zomer (8-9)

zomer (9-10)

zomer (10-11)

zomer (11-12)
bronnen: http://www.minipret.nl

Ā top


Takenborden.

referentieactiviteit - toepassinggroepgeneriek doel
PPT (model downloaden!)metromodel Zill (leeg)8-12
handleidinghandleiding: 'hoe maak ik een ZILL-ig metromodel?'8-12
metromodellenvoorbeelden mediakundige ontwikkeling via METROMODELLEN (aanpasbaar)6-12
handleidinghandleiding: Hoe maak ik een ZILL-ig DigiTakenbord?3-7
PPT sjabloon (downloaden)digiTakenbord ZILL (leeg)3-7
PPT (downloaden!)metromodel Zill: 'Ik zeg nee'11-12
leerverhaal (uitvoeren)'ik leer over Pasen en de lente'4-12
leerverhaal (uitvoeren)'stilte en geluid... goed gehoord?'5-8Muge2

bronnen: Sven Mallezie

Ā top


Webpaden.

referentieactiviteit - toepassinggroepgeneriek doel
TITELENERGIE9-12OWte7, OWte8, OWte9
OWsa4
IVds2, IVds4, IVds5
URL
WERKBLADklik hier
TITELEURO9-12WDmm3
OWsa9
OWti7
URL
WERKBLADklik hier
TITELHULPDIENSTEN 1129-12SErv4
IVgv1
OWte6
URL
WERKBLADklik hier
TITELAFVAL9-12IVgv1
OWna7
OWte9
URL
WERKBLADklik hier
TITELANNE FRANK9-12SEiv1
IKwn1
TOsn1
RKgk1
RKlg4
URL
TITELBEDREIGDE DIEREN9-12OWru9
IVds4
RKve3
URL
TITELDE PREHISTORIE9-12OWti2, OWti3, OWti4, OWti5, OWti6
OWna8
WDmm3
URL
WERKBLADklik hier
TITELHET ONTSTAAN VAN EUROPA9-12OWsa9
OWru6
SErv3
RKlg1
RKve3
URL
TITELDE GRIEKEN9-12OWti2, OWti3, OWti4, OWti5, OWti6, OWti7
WDmm3
URL
WERKBLADklik hier
TITELDE MIDDELEEUWEN9-12OWti2, OWti3, OWti4, OWti5, OWti6, OWti7
WDmm3
URL
TITELDE KOUDE OORLOG9-12OWti2, OWti3, OWti4, OWti5, OWti6, OWti7
IKwn1
TOsn1
URL
WERKBLADklik hier
TITELEGYPTE9-12OWti2, OWti3, OWti4, OWti5, OWti6, OWti7
WDmm3
URL
TITELDE STOOMMACHINE9-12OWti2, OWti3, OWti4, OWti5, OWti6, OWti7
OWte2, OWte5, OWte7
URL
WERKBLADklik hier
TITELWERELDOORLOG 29-12OWti2, OWti3, OWti4, OWti5, OWti6, OWti7
WDmm3
IKwn1
SEiv1
TOsn1
RKgk1
RKlg4
URL
TITELRIDDERS9-12OWti2, OWti3, OWti4, OWti5, OWti6, OWti7
WDmm3
URL
WERKBLADklik hier
TITELKINDERARBEID9-12OWti2, OWti3, OWti4, OWti5, OWti6, OWti7
URL
WERKBLADklik hier
TITELTELEVISIE9-12OWti2, OWti3, OWti4, OWti5, OWti6, OWti7
OWte2, OWte5
MEmw2, MEmw3
MEge4, MEge5
MUge2
MUgr1
URL

bronnen: http://webpad-..............yurls.net/nl/, http://web-jack.nl

Ā top


Scenario's poppenkastspel.

themainhoudpersonagesmaterialen
herfstMeike en Bas gaan blaadjes zoeken, de tuinman is alle blaadjes bij elkaar aan het harken, er hangt echter nog Ć©Ć©n blaadje vast aan de boom. De tuinman wil echter helemaal opruimen en samen proberen ze het blaadje op allerlei manieren los te maken van de boom: met een ladder, met een stoel, met de hark, met de stofzuiger... (gebruik je eigen fantasie hier!) Eekhoorntje komt helpen. En probeert in de boom te klimmen. Het takje waar het blad aan hangt is echter te dun en hij durft niet. Nu weten ze niet meer wat te doen, iedereen is radeloos. En dan plots komt de wind op en dwarrelt het blaadje vanzelf naar beneden... opgelost! (gemaakt door de kleuterleidsters van het Kersenpitje)tuinman, eekhoorn of ander diertje, eventueel de 'klaspoppen' Meike en Basboom met 1 blad, ladder, kruiwagen, hark, tafel en stoel, stofzuiger, mandje, losse blaadjes, eventueel een ventilator
vissenRegenboog is een hele mooie vis met blinkende schubben. Hij zwemt dan ook trots door de zee en alle andere visjes bewonderen hem. Op een dag vraagt er een klein visje of hij 1 schubbetje mag hebben. Maar dat wil regenboog niet. Hij zwemt verder, de andere visjes hebben veel plezier, maar regenboog niet. Hij is eenzaam en bang dat hij zijn schubben zal verliezen als hij meespeelt. Hij vraagt raad aan de grote inktvis. Deze heeft hem als raad toch enkel schubben uit te delen. Hij doet dit en maakt zo vele vriendjes en voelt zich veel beter... (gemaakt door de kleuterleidsters van het Kersenpitje)regenboogvis met glinsterende schubben (zelfs in de handel te verkrijgen), veel verschillende visjes, een inktviswaterdecor, schelpjes, planten
vissenSwimmy woont in de zee, hij is een zwarte vis, maar alle andere vissen zijn rood. De haai eet alle rode visjes op maar Swimmy vindt hij niet. Swimmy blijft alleen achter. Hij gaat op zoek naar nieuwe vriendjes en vindt ze ook. Deze visjes zijn echter veel te bang om te gaan zwemmen of te spelen, omdat ze denken dat de haai hen gaat meenemen. Swimmy heeft de oplossing: alle visjes vormen Ć©Ć©n grote vis. en Swimmy is het oog. Ze kunnen ze zwemmen zonder dat ze bang moeten zijn van de haai! (gemaakt door de kleuterleidsters van het Kersenpitje)zwart visje, vele rode visjes, haaischelpjes, planten, zand, bellenblazer, decor: onder water
kerstHet is bijna Kerstmis en mama gaat, samen met Liesje de Kerstboom versieren. Wanneer de kerstbal(len) er inhangt, komt hond echter aangestoven! de kerstballen vallen en zijn stuk! Wat nu gedaan? Mama stelt voor om zoutkoekjes te maken in allerlei vormen om in de kerstboom te hangen als versiering. Mama en Liesje bakken samen koekjes. Mama laat zien aan Liesje dat je heel veel zout in het deeg doet en de koekjes dus niet opgegeten kunnen worden. De kerstboom wordt heel mooi versierd. Wanneer mama weg is, gaat Liesje toch stiekem even proeven van de koekjes. Haar buik doet pijn... Liesje moet opbiechten aan mama wat ze gedaan heeft. Mama moet stiekem wel een beetje lachen maar Liesje belooft om het nooit meer te doen. Samen vieren ze heel fijn Kerstmis met een mooi kerstlied bij de boom. (gemaakt door de kleuterleidsters van het Kersenpitje)mama, Liesje of een ander kindje, hondzandkoekjes, kerstboom, breekbare kerstbal, bakattributen
afvalMarie (kindje) ruimt haar afval nooit op, wanneer ze bv. een koekje eet, gooit ze zomaar haar papiertje op de grond. Op die manier wordt haar kamer een echte vuilnisbelt. Mama is boos en weigert nog langer voor haar op te ruimen. Ze zegt dat Marie het maar zelf moet oplossen. Op een dag komt het afvalmonster op bezoek. Hij wijst Marie erop dat ze moet selecteren en alles in de juiste vuilnisbak moet gooien. Marie weigert en ze lacht het afvalmonster uit. Elke keer wanneer ze nu afval maakt, tovert het monster er dubbel zoveel afval bij tot Marie helemaal ā€˜verdrinktā€™ in het afval. Uiteindelijk ziet ze toch in dat ze zal moeten luisteren en samen met het afvalmonster leert ze netjes selecteren (PMD, papier en karton, fruitafval enz. netjes in de verschillende bakjes). Het resultaat is een nette, opgeruimde kamer! Als beloning bakt mama lekker wafeltjes (en de restjes gaan in de juiste afvalbakā€¦).Marie, mama, afvalmonsterafval, vuilnisbak
afval sorteren zwarte pietZwarte piet heeft een zak vol afval mee. Groentje heeft de pakjes van de kleuters uit de zak gehaald en volgestopt met afval. Zwarte piet helpt mee sorteren.zwarte piet, groentje (mos)zak met pakjes, pakjes met afval
bakkerDe bakker is gelukkig vandaag, hij heeft de allermooiste taart gebakken voor de verjaardag van zijn buurvrouw (waar hij stiekem een beetje verliefd op is). Dan gebeurt er iets vreselijks. Een onbekende klant (rover) komt in de winkel en terwijl de bakker een paar broodjes haalt achter in de bakkerij, steelt de rover de prachtige taart. De buurvrouw kan elk moment haar taart komen halen (die er niet meer is!). Bakker Toon maakt vlug iets nieuws maar het lijkt nergens op; de buurvrouw komt haar ā€˜taartā€™ halen en begrijpt niet waarom Bakker Toon zoā€™n lelijk baksel voor haar gemaakt heeft. Ze is verdrietig want ze dacht dat de bakker haar graag zagā€¦ Ondertussen snoept de rover de taart helemaal alleen op. Hij krijgt buikkrampen en moet naar de dokter. Hij bekent aan de dokter dat hij een taart gestolen heeft en helemaal alleen opgegeten. De dokter neemt hem mee naar de bakker waar hij hetzelfde moet vertellen. De buurvrouw wordt erbij gehaald en zij is vooral opgelucht omdat ze nu weet dat de bakker wel van haar houdt. De rover belooft nooit meer een taart te stelen en als straf moet hij 3 weken bij de bakker werken (die vindt immers niet zo gemakkelijk hulp voor de bakkerij = realiteit bij de huidige bakkers!). Er wordt een mooie nieuwe taart gebakken, met de hulp van de rover en de dokter krijgt ook een stukje. In de epiloog kan je nog laten zien dat de rover het werk wel graag doet en zich omschoolt tot vaste bakkersgastā€¦bakker, buurvrouw, rover, dokterallermooiste taart, lelijk baksel
bloemen
boerderijDe kippen van boer Jan is niet tevreden. Ze wonen in een oud kippenhok waar het stinkt en binnenregent. Uit protest beslissen ze om in staking te gaan en geen eieren meer te leggen (voorzie een bordje met ā€˜wij stakenā€™). Boer Jan begrijpt er niets van en maakt zich boos. Hij zegt dat kippen eieren MOETEN leggen, zoniet gaan ze in de pan. De kippen zijn toch wel bang dat boer Jan hen zal opeten. Maar kuiken heeft een oplossing. Hij stelt voor om met boer Jan te gaan onderhandelen. Boer Jan luistert naar kuiken en begrijpt dat hij dringend iets aan het kippenhok moet doen. In ruil zullen de kippen elke dag een ei leggen. En zo gebeurt het: boer Jan repareert het kippenhok en de kippen leggen terug eieren, iedereen tevreden!kippen, boer Jan, kuikenbordje met "WIJ STAKEN", eieren
boosSpeelversje ā€˜Boos in de doosā€™ door Ben Kuipers. Nee, nee, nee. Ik ben er niet. Ik ben boos. Ik doe niet mee. Ik zit in mijn doos. Praat je met mij? Word ik weer blij? Vooruit. Ik kom er uit. Niet meer alleen, maar met zā€™n twee. Ik doe weer mee.vingerpopjedoos
carnavalKarel (een kindje) verkleedt zich voor carnaval als een clown. In het begin van het poppenspel zien we hem twijfelen en verschillende dingen uitproberen (met verschillende attributen). Uiteindelijk beslist hij te kiezen voor een clown (andere pop!). Mama herkent haar eigen kind niet meer en vertelt aan de toeschouwers dat Karel vast en zeker verloren gelopen is. Ze haalt er de buren bij, en later de politie. Er wordt een grote zoekactie georganiseerd maar Karel is niet te vinden. Mama vertelt aan iedereen hoe Karel eruit ziet. Ondertussen blijft de clown beweren dat hij Karel is maar niemand gelooft hem. De clown Karel vindt het ook wel een beetje grappig om iedereen zo te foppen. Tenslotte zitten alle personages verdrietig samen. De clown komt op de proppen en zegt dat hij weet waar Karel is. Alle poppen moeten hun ogen sluiten en dan zal Karel te voorschijn komen. En zo gebeurt het! Karel is terug gevonden. Mama begrijpt er niets vanā€¦ de kleuters in de zaal proberen het uit te leggenā€¦Karel, clown, mama, buren, politieverkleedattributen
cijfersEr is een groot probleem in brievenstad. Alle inwoners krijgen de verkeerde post! De postbode wordt erbij gehaald en de boze mensen vragen hem waarom ze niet de juiste brieven krijgen. Blijkt dat de postbode niet duidelijk de nummers van de huizen kan lezen. De bewoners steken de koppen bij elkaar en beramen een plannetje om de postbode de helpen. Vanaf nu maken ze een huis in de vorm van hun cijfer. Op deze manier kan de postbode de juiste brief in de juiste brievenbus stoppen! (misschien is het handig om hier, als je met een ā€˜poppenkastā€™ werkt, twee decors te maken, Ć©Ć©n met huizen waarvan het huisnummer niet duidelijk is, en Ć©Ć©n met de huizen in de vorm van hun nummer, reuzengroot dus).inwoners, postbodebrieven, een huis inde vorm van hun cijfer
circus
dierentuin
dinoā€™sDino legt een ei op de berg. Het ei waait uit het nest. Verschillende dieren zien het ei liggen en doen er iets mee.Hond schommelt op het ei. Muis probeert het ei mee te nemen. Olifant vindt het ei te klein en geeft het met zijn slurf een duw waardoor het in het nest rolt van vogel. Uit het ei komt geen vogel, maar een dino. Dino gaat op zoek naar mamaā€¦dino-ei, hond, muis, olifant, vogelberg, wind, nest
dinoā€™sDe kleuters krijgen 3 dagen na elkaar een brief van Dino. Wil in de klas wonen en vraagt aan de kleuters om een plekje voor hem. Heeft in de klas geslapen en is op zoek naar eten. Laat een ei achter. Uit het ei komt een kleine dino. Idee www.jufjanneke.nldino-ei met daarin een kleine dinonest, ei, brieven
dromenJuf en Kareltje hebben een conversatie d.m.v. vers. Juf: Sluit je ogen, Kareltje. Slaap en droom maar zacht. Van een grote teddybeer en elfjes in de nacht. Van een mooie lieve fee, en van zonneschijn. Van een kleine, grijze muis, en een blauw konijn. Pop: Maar ik wil liever dromen, van dieren vreemd en groot. Een vis met rode schubben en vogels groen en rood. Van grote vliegtuig-vliegen die zoemen rond mijn hoofd. Maar mams, ik zal zoet slapen. Dat heb ik je beloofd! Vingerpopje zegt het volledig anders: Sluit je ogen, Anneke. Snurk en schreeuw maar hard. Van een grote slagroomtaart en elfjes in het park. Van een mooie lieve koe, en van zonneschijn. Van een kleine, grijze steen en een blauwe hemel. Pop: Maar ik wil liever dromen, van dieren dik en dun. Een vis met rode lippen en vogels groen en rood. Van grote madelieven die zoemen rond mijn hoofd. Maar mams, ik zal mooi zingen. Dat heb ik je beloofd!popje in pyjama, vingerpopje
gaatjesAllerlei diertjes wonen in kleine gaatjes. De dieren begroeten elkaar en spelen kiekeboe. De kleuters kunnen dit naspelen.vingerpopjesdoek met gaten
grootoudersOma en opa maken een beetje ruzie. Oma klaagt steen en been over haar kwaaltjes: ze heeft te veel rimpels, haar haar wordt zo grijs, haar buik is te dik. Opa vindt dat het allemaal nogal meevalt maar zeurt toch ook omdat oma er maar blijft over zagen. Dikus is een uitvinder die de gekste uitvindingen maakt. Deze keer maakte hij een teletijdmachine waarmee je terug kan in de tijd. Hij komt zijn uitvinding aan oma en opa voorstellen en oma is bijzonder geĆÆnteresseerd. Wanneer Dikus eventjes niet kijkt, stapt oma in de teletijdmachine en verandert in een ā€¦ā€™barbieā€™!. Eerst is opa wel tevreden. Hij vindt het wel iets hebben, een jonge vrouw. Maar wanneer hij ontdekt dat barbie steeds weer nieuwe kleren en prulletjes wil kopen, is hij toch verdrietig en verlangt hij terug naar zijn goede oude oma. Hij stopt barbie in de teletijdmachine, drukt op de (verkeerde!) knop en de barbie is veranderd in een baby! De baby weent de hele tijd en opa is radeloos. Wat moet hij nu toch doen? Hij roept de help van Dikus is, die repareert de machine en samen stoppen ze de baby in de machine en veranderen ze hem terug in de goede gewone oma. Oma weet niet wat er gebeurd is. (de kinderen kunnen het haar vertellen en zo het poppenspel samenvatten). Opa mijmert nog even na, een jonge vrouw hebben was wel leuk maar in feite heeft hij nog altijd liefst zijn lieve oude oma!oma en opa, Dikus, barbie, babyteletijdmachine
heksen
herfst
Jip en JannekeBijna alle verhaaltjes van Jip en Janneke lenen zich om als poppenkast gespeeld te worden. Hier ligt een schat aan informatie!
Kerst
lente
lichaam / verzorging / ik
muziekPiet is zijn instrument (trompet) kwijt en weet niet meer hoe zijn instrument klinkt. Jef helpt zoeken. Stelt vragen, maakt verschillende geluiden met andere instrumenten, kleuters muziek. Dan ziet hij zijn instrument zitten in de muziekkoffer.Piet, Jefmuziekinstrumenten
nieuwjaarSolfamieke heeft nieuwe speldjes in het haar. Van wie gekregen? Nieuwjaar en pakjes.klaspopnieuwe speldjes
Pasen
SinterklaasSnoepzwartepiet luistert niet naar de Sint. Hij snoept veel te veel en wordt alsmaar dikker. Op een avond, wanneer Sinterklaas op stap gaat om het speelgoed van de kinderen door de schoorsteen te gooien, zegt de Sint dat hij niet mee mag. Snoepzwartepiet is boos. Hij wil wel mee en gaat stiekem achter de rug van de Sint toch naar de daken. En dan gebeurt het: hij wil door de schoorsteen kruipen en zit vast met zijn dikke buik. Hij roept en roept maar niemand kan hem komen helpen. Een eindje daarvandaan is Sinterklaas aan het werk met een andere zwarte Piet. Opeens hoort hij in de verte hulp roepen. Ze besluiten om te gaan helpen en komen bij Snoepzwartepiet. De Sint en Piet trekken aan de armen van Snoepzwartepiet en met de hulp van het paard, krijgen ze Snoepzwartepiet toch uit de schoorsteen. Snoepzwartepiet belooft om niet meer zo veel te snoepen en vanaf nu veel te sporten zodat hij slank blijft.Snoepzwartepiet, Sint, een andere zwarte Piet, het paardschoorsteen
Sint en piet, kerstmisElke kleuter maakt een eigen poppenkastje van een sinaasappelkistje en meerdere stokpopjes. Daarin spelen de kleuters verschillende scenarioā€™s: zingen liedjes. De poppenkast wordt daarna een kerststal of wensdoos waarin allerlei sterren, tekeningen, kaartjes worden gestopt.zelfgemaakte stokpoppen, Sint, Piet, paard, figuren uit de kerststalsinaasappelkistje, lapjes stof, stokpopjes
Sint en pietZwarte Piet krijgt een prachtig geschenk van Piet. Sinterklaas valt van zijn paard. Zwarte Piet is verliefd op een meisje uit de kring. Sinterklaas is boos op zwarte piet omdat hij jokt. Een kleuter is niet blij met zijn pakje van de Sint.Sinterklaas, zwarte piet, paard, kind (meisje of jongen)pakje
Zwarte Piet is zijn stem kwijtdownload hier het scenarioSinterklaas, zwarte piet
sneeuwJules kijkt naar buiten en ziet dat het gesneeuwd heeft. Hij is dolenthousiast en rent naar buiten. Daar pas merkt hij dat hij geen kousen en schoenen aan heeft en dat het berenkoud is. Vlug rent hij naar binnen. Jules kleedt zich warm aan. (Spelen met het versje: ā€œ Een muts voor mijn oren, een sjaal voor mijn kin, wantjes voor mijn handjes, ik zit er warmpjes in. Nu nog mijn laarsjes en dan ben ik klaar. Meneertje Winter, kom nu maar!) Nu is hij lekker ingeduffeld. De sneeuwpret kan beginnen. Hij gooit de sneeuw (kussenvulling) in de lucht, rolt in de sneeuw, proeft er eens van ā€¦ Jules rolt een sneeuwbal (isomobol). Hij rolt hem naar een kleuter, hij gooit hem naar een kleuter,ā€¦ Daarna rolt hij een tweede sneeuwbal. Deze wordt bovenop de eerste geplaatst. Jules maakt een sneeuwman! Hij haalt een wortel, een pijp, een sjaal en twee steekparels voor de ogen. In het bos gaat hij op zoek naar 2 takjes voor de armen. Zijn mooie oranje pet komt bovenop het hoofd van de sneeuwman te staan. Jules bewondert zijn mooie sneeuwman. Elke dag gebeurt er iets anders bij de sneeuwman. Een vogeltje op bezoek in de winterboom, de sneeuwman smelt,ā€¦ (Gwendy)Jules, sneeuwmanJules, winterkledij voor Jules, sneeuw, 3 isomobollen, wortel, pijp, 2 steekparels, takjes, oranje pet van Jules
sneeuw, winterDe klaspop zit in de zetel met een extra trui. Reacties van de kleuters uitlokken. Wie? Waarom? Waarom heeft Solfamieke een dikke trui aan? Inleiding thema winter.klaspopdikke trui voor de pop
sprookjesHet sprookje van Roodkapje maar op een andere manier. Het sprookje start gewoon zoals we het allemaal kennen. Tot de wolf grootmoeder opgegeten heeft en dan in bed ligt te wachten op de komst van Roodkapje. Het gewone scenario vervolgt: ā€˜wat heb je grote ogenā€¦ā€™ Maar dan opeens begint de Wolf te huilen omdat hij Roodkapje helemaal niet wil opeten. Hij vindt het zoā€™n mooi meisje en hij wil veel liever met haar trouwen! Wat nu gedaan? (laat de kinderen fantaseren en helpen een ā€˜oplossingā€™ te vinden). Want indien de wolf Roodkapje niet opeet, kan de jager hem niet doodschieten om grootmoeder te bevrijden. Mogelijk scenario kan zijn: er wordt een anesthesist bijgehaald die de wolf opereert om zo grootmoeder te bevrijden. Roodkapje en de wolf trouwen en de wolf belooft om altijd braaf te blijvenā€¦. Hoe reageren de kinderen? Wat gebeurt er met de jager? Gaat hij vanaf nu groenten planten in plaats van dieren te schieten?Roodkapje, de wolf, grootmoeder, de jager
sprookje drie biggetjesKinderen spelen het verhaal na, maar met andere poppen. ā€œOh, wij zijn de drie biggetjes?ā€ De kleuters kiezen welke poppen van de poppenkast meespelen. We zoeken 3 huizen. Welk huis is het minst stevig?4 personagesboek, 3 biggetjes, 3 huizen, 4 poppen
tellen
touwenWe spelen met touwen. We zingen het lied: ā€˜Kom gauwā€™ Pim pam peus p 30-31. Wat kunnen we doen met een knuffel en een touw. Poppenspel: Poppemien is jarig. Ze krijgt een touw. Wat kan ze daar veel mee doen: Touwtje springen, Een ballon aanknopen, Een knuffel in een doos zetten, een touw aan vastmaken en haar knuffel vervoeren, ā€¦ kleuters denken mee!poppemientouw, ballon, knuffeldoos
trouwen
valentijn
verdrietgezamenlijk in de kring: juf speelt een situatie van een prinsesje dat verdrietig is. De koning (papa) vraagt wat er scheelt? Haar lievelingsdier is verdwenen. Kleuter helpen mee zoeken in de klas.prins, prinses, koningpoppenkast, 3 poppen
verliefd zijnWiebe is verliefd. Prentenboek. Een scene uit het verhaal gebruiken als decor. Tafelpoppenspel met attributen. Pop 1 vertelt dat hij verliefd is. Pop 2 vertelt ook dat hij verliefd is. Bedenken hoe ze hun liefste kunnen verwennen. Een pakje, een kusje, een liedje,ā€¦ Wat als blijkt dat ze allebei verliefd zijn op Rosalie. Rosalie vindt dit bijzonder leuk. Een probleem: Verliefd zijn/graag zien. Wie zoen je allemaal?3 personagespakje, decor uit prentenboek
vissen
vlinders
vrienden
winter
ziek zijn / dokterNellie speelt op het plein. Ze verzwikt haar voet. Mama doet er een zwachtel rond. Nellie wordt ziek. Rikki belt de dokter. Nellie gaat in bed. Rikki stopt haar onder. Rikki brengt een wortel mee.Nellie, Rikki, dokter, mamazwachtel, wortel, dokterstas
zomer

bronnen: diverse personen

Ā top


Nieuwjaarsbrieven.

1nieuwjaarsbrieven (blogspot)
2nieuwjaarsbrieven (onderwijs Vlaanderen)

bronnen: http://nieuwjaarsbrieven.blogspot.com, onderwijs Vlaanderen

Ā top


Belangstellingscentra.

nr.ik zoek een idee, een BC, een themagroep
1amerika2,5 - 6
2algemeen2,5 - 6
3afrika2,5 - 6
4afval2,5 - 6
5australiƫ2,5 - 6
6azie2,5 - 6
7baby2,5 - 6
8bakker2,5 - 6
9beren2,5 - 6
10bibliotheek2,5 - 6
11bijen2,5 - 6
12boeken2,5 - 6
13boerderij2,5 - 6
14bouwen2,5 - 6
15brandweer2,5 - 6
16bruiloft2,5 - 6
17carnaval2,5 - 6
18circus2,5 - 6
19cowboy2,5 - 6
20dierentuin2,5 - 6
21dinosaurus2,5 - 6
22einde schooljaar - vakantie2,5 - 6
23egels2,5 - 6
24familie2,5 - 6
25feest2,5 - 6
26fruit2,5 - 6
27hallo wereld2,5 - 6
28heksen2,5 - 6
29herfst2,5 - 6
30huisdieren2,5 - 6
31ik fiets2,5 - 6
32indianen2,5 - 6
33jungle2,5 - 6
34kabouters2,5 - 6
35kapper2,5 - 6
36kerstmis2,5 - 6
37kikker2,5 - 6
38kleding2,5 - 6
39kleine mol2,5 - 6
40koningsdag2,5 - 6
41kriebelbeestjes2,5 - 6
42krokodillen2,5 - 6
43kunst2,5 - 6
44lente2,5 - 6
45dit ben ik2,5 - 6
46lieveheersbeestjes2,5 - 6
47logeren2,5 - 6
48markt2,5 - 6
49moederdag2,5 - 6
50nederland2,5 - 6
51nieuw schooljaar2,5 - 6
52noord en zuidpool2,5 - 6
53olympische spelen2,5 - 6
54oud en nieuw jaar2,5 - 6
55pasen2,5 - 6
56piraten2,5 - 6
57politie2,5 - 6
58post2,5 - 6
59roodkapje2,5 - 6
60ridders2,5 - 6
61robots2,5 - 6
62ruimte2,5 - 6
63schoolreisje2,5 - 6
64sint Maarten.2,5 - 6
65sinterklaas2,5 - 6
66slakken2,5 - 6
67sloot en plas2,5 - 6
68spinnen2,5 - 6
69snoepwinkel2,5 - 6
70sport2,5 - 6
71sprookjes2,5 - 6
72strand2,5 - 6
73tandarts2,5 - 6
74techniek2,5 - 6
75theater2,5 - 6
76seizoenen2,5 - 6
77treinen2,5 - 6
78de tuin2,5 - 6
79uilen2,5 - 6
80vaderdag2,5 - 6
81valentijn2,5 - 6
82verkeer2,5 - 6
83veterstrikken2,5 - 6
84vliegveld2,5 - 6
85vlinders2,5 - 6
86voeding2,5 - 6
87voetbal WK2,5 - 6
88vogels2,5 - 6
89vriendjes2,5 - 6
90water2,5 - 6
91weer2,5 - 6
92wonen2,5 - 6
93winkelen2,5 - 6
94winter2,5 - 6
95zee2,5 - 6
96ziek zijn2,5 - 6
97zomer2,5 - 6

Ā top

bronnen: http://www.minipret.nl/


Websites en apps.

URL websiteontwikkelveldomschrijvinggroep
www.schoolbordportaal.nlalle
tools voor digibord + lessen5-12
www.computermeester.bealleeducatieve spelletjes en tools5-12
gietjes.blogspot.beallewerkbladen + tools + sites5-12
juffenbabbels.wordpress.comallelesideeƫn en werkbladen5-12
dejufdeelt.blogspot.beallelesideeƫn en werkbladen5-12
www.juffiesenmeesters.nlallelesideeƫn5-12
www.escaperoom.yurls.netalleonline escaperoom voor kinderen5-12
klasvanjuflinda.nlallewerkbladen
werkblaadjes.beallewerkbladen5-12
www.gynzy.comalletools5-12
www.kweetet.beallebingel van Die Keure5-12
https://meesterlijkeverhalen.wordpress.comallelesideeƫn5-12
https://meesterr.wordpress.comallelesideeƫn + spelletjes+downloads5-12
https://vanjufmarjan.nlallelesideeƫn en materiaal5-12
https://werkboekjes.yurls.net/nl/pageallewerkbundeltjes5-12
www.juf-milou.nlallelesideeƫn en materiaal5-12
www.aduis.nlallelesideeƫn en werkbladen5-12
www.digibordopschool.nlalletools5-12
https://api.gynzy.com/nl/bordalletools5-12
https://leerplannen.vsko.be/leerplannen/appalleleerplannen5-12
https://webje.yurls.net/nl/page/637040allewebpaden5-12
https://www.squla.nlallequizzen, games5-12
www.klascement.net/?rfr=to_klascementallelesideeƫn5-12
somprint.nlONTWIKKELING VAN WISKUNDIG DENKENwerkbladen5-12
klokrekenen.nlONTWIKKELING VAN WISKUNDIG DENKENwerkbladen5-12
www.mathemonsterchen.deONTWIKKELING VAN WISKUNDIG DENKENwerkbladen + hoekenwerk + zelfcontrole5-12
www.tafelsoefenen.nlONTWIKKELING VAN WISKUNDIG DENKENonline spelletjes2-6
www.fi.uu.nl/rekenwebONTWIKKELING VAN WISKUNDIG DENKENOnline spelletjes5-12
www.bookretriever.comTAALONTWIKKELINGklasbib organisator5-12
www.woordzoekermaken.nlTAALONTWIKKELINGzelf woordzoeker maken5-12
www.woordzoekers.orgTAALONTWIKKELINGzelf woordzoeker maken5-12
https://dejufdeelt.blogspot.be/2017/08/lesmateriaal-een-tekst-verwerken-om-het.htmlTAALONTWIKKELINGbegrijpend lezen5-12
taalrijk.beTAALONTWIKKELINGles ideeƫn5-12
https://boekenzoeker.orgTAALONTWIKKELINGhulp bij het zoeken van boeken5-12
www.spellingoefenen.nlTAALONTWIKKELINGonline spelletjes + woordpakketten5-12
Ikvindlezenleuk.nlTAALONTWIKKELINGBoekenoverzicht + recensie5-12
https://jekanmewat.nlTAALONTWIKKELINGAnderstalige nieuwkomers5-12
www.taaltelefoon.beTAALONTWIKKELINGSchrijfwijze woorden5-12
https://gratis-boek.nl/category/kinderboeken/TAALONTWIKKELINGGratis boeken5-12
www.freeteleprompter.org/TAALONTWIKKELINGautocue5-12
www.tekenenenzo.blogspot.beMUZISCHE ONTWIKKELINGlesideeƫn5-12
https://despelles.nlMUZISCHE ONTWIKKELINGspelletjes en tussendoortjes5-12
www.youtube.com/watch?v=EbjYFtJYKZsMUZISCHE ONTWIKKELINGKetnet verjaardagslied5-12
blog.kreanimo.comMUZISCHE ONTWIKKELINGlesideeƫn5-12
https://zogepindzogedaan.wordpress.com/MUZISCHE ONTWIKKELINGlesideeƫn5-12
https://krokotak.comMUZISCHE ONTWIKKELINGlesideeƫn5-12
https://teamtalento.nl/MUZISCHE ONTWIKKELINGlesideeƫn + digibord5-12
www.cultuurkuur.beMUZISCHE ONTWIKKELINGoverzicht activiteiten en uitstappen5-12
www.kids-n-fun.nlMUZISCHE ONTWIKKELINGlesideeƫn + kleurplaten5-12
www.poeziepaleis.nl/educatie/primair-onderwijsMUZISCHE ONTWIKKELINGlesideeƫn5-12
https://kids-en-fun.nl/knutselpakketten/MUZISCHE ONTWIKKELINGlesideeƫn5-12
www.zelfmaak-ideetjes.nl/MUZISCHE ONTWIKKELINGlesideeƫn5-12
www.kinderliedjes.info/kinderliedjes-a-tm-z/MUZISCHE ONTWIKKELINGkinderliedjes5-12
https://nl.cookingclass.be/MUZISCHE ONTWIKKELINGknutselideeƫn + beweging + koken5-12
www.typ10.beMEDIAKUNDIGE ONTWIKKELINGklaviervaardigheid5-12
www.typtop.beMEDIAKUNDIGE ONTWIKKELINGklaviervaardigheid5-12
www.dafont.comMEDIAKUNDIGE ONTWIKKELINGlettertypes5-12
kleutersdigitaal.nlMEDIAKUNDIGE ONTWIKKELINGsites ā€“ apps- spelletjes - sites5-8
https://reken-taal.beMEDIAKUNDIGE ONTWIKKELINGonline spelletjes5-12
www.fi.uu.nl/publicaties/subsets/ipad/MEDIAKUNDIGE ONTWIKKELINGleerspelletjes voor ipad tablet5-12
https://dennisvanduin.nl/MEDIAKUNDIGE ONTWIKKELINGapps ā€“ tools5-12
www.typingstudy.com/nlMEDIAKUNDIGE ONTWIKKELINGklaviervaardigheid ā€“ leren typen5-12
www.typelesonline.nl/MEDIAKUNDIGE ONTWIKKELINGklaviervaardigheid ā€“ leren typen5-12
www.gratissoftwaresite.nlMEDIAKUNDIGE ONTWIKKELINGoverzicht gratis software5-12
www.mindmeister.com/nlMEDIAKUNDIGE ONTWIKKELINGmindmap maken5-12
Dafont.comMEDIAKUNDIGE ONTWIKKELINGlettertypes
Code.orgMEDIAKUNDIGE ONTWIKKELINGprogrammeren10-12
Writereader.comMEDIAKUNDIGE ONTWIKKELING
www.festisite.com/money/us_dollar_1/MEDIAKUNDIGE ONTWIKKELINGfotoā€™s bewerken5-12
www.onlinevideoconverter.com/MEDIAKUNDIGE ONTWIKKELINGfilmpjes downloaden10-12
https://escaperoom.yurls.net/nl/page/ONTWIKKELING VAN ORIƋNTATIE OP DE WERELDescaperooms voor in de klas9-12
www.ketnet.be/ketnet-voor-ouders/generatie-k/lessenpakketONTWIKKELING VAN ORIƋNTATIE OP DE WERELDlessuggesties5-12
www.zozitdat.nlONTWIKKELING VAN ORIƋNTATIE OP DE WERELDproefjes ā€“ techniekalle
https://ontdektechniektalent.beONTWIKKELING VAN ORIƋNTATIE OP DE WERELDtechniek8-12
www.lereniseenmakkie.nl/ONTWIKKELING VAN ORIƋNTATIE OP DE WERELDleren leren9-12
www.bomen-determineren.com/ONTWIKKELING VAN ORIƋNTATIE OP DE WERELDbladeren herkennenalle
https://prezi.com/uux4y-6bvrfv/terug-in-de-tijd-l5/ONTWIKKELING VAN ORIƋNTATIE OP DE WERELDtijdlijnalle
https://poppr.be/virtualtour/vrt/hetjournaal/ONTWIKKELING VAN ORIƋNTATIE OP DE WERELDzelf journaal maken5-12
www.tiptileonline.com/ONTWIKKELING VAN ORIƋNTATIE OP DE WERELD
www.onderwijskiezer.be/v2/index.phpONTWIKKELING VAN ORIƋNTATIE OP DE WERELDovergang naar middelbaar10-12
https://teens.ob-tampons.nl/bestel-je-gratis-proefpakketjeONTWIKKELING VAN ORIƋNTATIE OP DE WERELDsexuele opvoeding10-12
https://schooltv.nl/ONTWIKKELING VAN ORIƋNTATIE OP DE WERELDfilmpjes5-12
www.schoolopseef.nl/files/verkeersplaten/ONTWIKKELING VAN ORIƋNTATIE OP DE WERELDverkeersplaten5-12
www.godsdienstklas.be/ROOMS-KATHOLIEKE GODSDIENSTlessuggesties5-12
www.online-bijbel.nl/bijbelboeken/ROOMS-KATHOLIEKE GODSDIENSTbijbelverhalen
www.verbuga.eu/Mise/Mise.html#ExerciceTAALONTWIKKELINGwoorden oefenen10-12
kleutersdigitaal.nlappoverzicht met bruikbare apps2,5-5

Ā top