Meteen naar de inhoud

(OWte) Ik ben nieuwsgierig naar technische systemen en processen en pas ze toe. Ik zie in hoe techniek, wetenschap en samenleving elkaar beïnvloeden.


⚡ Problemen om SWF-toepassingen te openen op je computer? Download hier een gratis player!


Ik kies voor water, het nieuwe goud.
nr.activiteit - toepassinggroepgeneriek doel
1
Droppie Water
2,5-12OWte7, OWna7
2
Floepje spaart water
4-10OWte7, OWna8
3
een radiator vol waters (downloaden en met een SWF-app openen)
4-7OWte3, OWte4
4
een waterleiding (downloaden en met een SWF-app openen)
4-7OWte3, OWte5
5
nog een leiding (downloaden en met een SWF-app openen)
4-7OWte3, OWte6
bron: http://www.droppiewater.nl, http://www.floepje.be, www.bobthebuilder.com, http://www.ditspel.nl
Ik werk via techniek.
nr.activiteit - toepassinggroepgeneriek doelllw./lkw.
14-7IVoc2, OWte3, OWte4
26-12IVoc1, IVoc2, IVoc2, IVoc5, OWte1, OWte2, OWte3, OWte4
3
Een nestkastje mét camera bouwen voor vogels die in de winter niet migreren... doe je mee?
Schrijf je in via http://xperibird.be/nl
http://www.xperilab.be (meer dan een jaar op voorhand inschrijven!)
9-12IVoc2, OWte4, OWte6- ZILL-fiche Xperibird
- vogels volgen xperibird (lesfiche)
- vogels volgen -beleef de lente (lesfiche)
- vogelnesten
4
ik bouw samen met nieuwsgierig Lotje
4-7IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6 dossier
5expeditie chemie9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6
6leuke proefjes om te doen!9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6LL
7Leerlijn toepassingsgebieden techniek (SEPTEM)4-12-energie
-informatie / communicatie
-constructie
-transport
-biochemie
-natuurlijk verschijnsel
-overbrenging
-eigenschap materiaal
8quiz over computers9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6
9filmpje over de werking van katrollen9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6
10hoe werkt een hefboom ?9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6
11hefbomen in het dagelijkse leven9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6
12meer kracht door het gebruik van een hefboom9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6
13hefbomen om kracht te kunnen zetten9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6
14maak een machine zoals Tinguely8-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6
15zorg voor de juiste verhouding tussen de tandwielen !8-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6
16doelessen techniek: slimme handen!9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6
17"We choose the moon" (start en vlucht van Apollo 11)9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6
18de individuele en gezamenlijke inspanningen om energie te sparen9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7
19verstandig omgaan met energie9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7
20energieverbruik vroeger en nu9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7
21de ecologische voetafdruk9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7
22vanwaar komt onze energie?9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7
23energiebronnen nu en in de toekomst (hernieuwbare energie)9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7
24energiebewuster leven (beslis mee !)9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7
25energiebewuster leven (beslis politiek mee !)9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7
26word een ENERGIEGENIE9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7
27werking van een sluis9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6
34technotheek (3de)8-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6
35technotheek (4de)8-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6
36technotheek (5de)8-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6
37technotheek (6de)
8-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6
39speel niet met vuur9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6
42Zing de rap met TECH-ED!9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6
43Bekijk de animatie van de rap met TECH-ED!9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6
bronnen: http://www.expeditionchemistry.nl, http://www.praktischtechniek.nl, http://www.reken-taal.be,
 http://www.fi.uu.nl, http://www.wechoosethemoon.org, http://www.energycity.be, http://www.energiesparen.be,
 http://www.pragmasoft.be, http://technotheek.classy.be, https://www.technopolis.be,
 http://www.speelnietmetvuur.be, https://www.otib.nl, http://kettingreacties.e-nemo.nl,
 http://www.proefjes.nl
In on huis: kamers, apparaten, spullen,...
nr.activiteit - toepassinggroepgeneriek doel
1het nieuwe huis (aanwijzen)8-12TOsn2, MZzo1
2kamers in huis (aanwijzen)8-12TOsn2, MZzo1
3inrichting (aanwijzen)8-12TOsn2, MZzo1
4keukenspullen (aanwijzen)8-12TOsn2, MZzo1
5keukenapparaten (aanwijzen)8-12TOsn2, MZzo1
6apparaten in huis (aanwijzen)8-12TOsn2, MZzo1
7keukenspullen (vergelijken)8-12TOsn2, MZzo1, WDmm1
8keukenapparaten (vergelijken)8-12TOsn2, MZzo1, WDmm1
9keukenapparaten? (sorteren in huis)8-12TOsn2, MZzo1
10bakken (puzzel)8-12TOsn2, MZzo1
11koken (puzzel)8-12TOsn2, MZzo1
16keukenapparaten (lezen en aanwijzen)8-12TOsn2, MZzo1
17apparaten in huis (lezen en aanwijzen)8-12TOsn2, MZzo1
bron: http://www.zml-spel.nl
Ik gebruik gereedschappen om mee te (be)werken: met de hand of machinaal.
nr.activiteit - toepassinggroepgeneriek doel
1meten en aftekenen (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
2houtbewerking 1 (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
3hamers, vijlen etc. (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
4meten en aftekenen (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
6hamers, vijlen etc. (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
7zagen (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
8boren en schroeven (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
10zagen (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
11boren en schroeven (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
12houtbewerking 2 (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
13tangen (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
14sleutels (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
15sleutelen (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
16tangen (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
17sleutels (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
18sleutelen (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
19autogereedschap (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
20metaalbewerken (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
21machines (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
22autogereedschap (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
23metaalbewerken (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
24machines (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
bron: http://www.zml-spel.nl
Ik gebruik transport: plaatsen en middelen.
nr.activiteit - toepassinggroepgeneriek doel
1met de metro (puzzels)2,5-12IKwn2, OWru7
2op het station (puzzels)2,5-12IKwn2, OWru7
3op het vliegveld (puzzels)2,5-12IKwn2, OWru7
4naar de voertuigen (vergelijken/aanwijzen)2,5-12IKwn2, OWru7
5bij het station (vergelijken/aanwijzen)2,5-12IKwn2, OWru7
6in het station (vergelijken/aanwijzen)2,5-12IKwn2, OWru7
7in het station (vergelijken/aanwijzen)2,5-12IKwn2, OWru7
bron: http://www.zml-spel.nl