Meteen naar de inhoud

ONTWIKKELING VAN INITIATIEF EN VERANTWOORDELIJKHEID

Ik leer in de supermarkt over verpakkingen en voorwerpen, vers en eetbaar.
nr.activiteit - toepassinggroepgeneriek doel
1in de versafdeling (puzzel)5-8IVzv4, TOmn1, TOsn2
2houdbaar en eetbaar (puzzel)5-8IVzv4, TOmn1, TOsn2
3niet eetbaar (puzzel)5-8IVzv4, TOmn1, TOsn2
4verpakkingen vergelijken5-8IVzv4, TOmn1, TOsn2
5verpakkingen aanwijzen5-8IVzv4, TOmn1, TOsn2
6verpakkingen lezen en aanwijzen5-8IVzv4, TOmn1, TOsn2
7voorwerpen selecteren5-8IVzv4, TOmn1, TOsn2
8nog meer voorwerpen selecteren5-8IVzv4, TOmn1, TOsn2
9vers of niet? (memorie)5-8IVzv4, TOmn1, TOsn2
bron: http://www.zml-spel.nl/

Ik leer over groenten en fruit.
nr.activiteit - toepassinggroepgeneriek doel
1groenten (puzzels)5-8IVzv4, TOmn1, TOsn2
2groente (vergelijken)5-8IVzv4, TOmn1, TOsn2
3groente (aanwijzen)5-8IVzv4, TOmn1, TOsn2
4fruit vergelijken5-8IVzv4, TOmn1, TOsn2
5fruit aanwijzen5-8IVzv4, TOmn1, TOsn2
6fruit memorie5-8IVzv4, TOmn1, TOsn2
7groente in de winter (aanwijzen)5-8IVzv4, TOmn1, TOsn2
8groente in de winter (lezen en aanwijzen)5-8IVzv4, TOmn1, TOsn2
9groente memorie (plaatje-plaatje)5-8IVzv4, TOmn1, TOsn2
10groente memorie (plaatje-plaatje)5-8IVzv4, TOmn1, TOsn2
11groente memorie (spraak-plaatje)5-8IVzv4, TOmn1, TOsn2
12groente memorie (spraak-plaatje)5-8IVzv4, TOmn1, TOsn2
13groente - fruit (sorteren)5-8IVzv4, TOmn1, TOsn2
14waar hoort het bij? (fruit combineren)5-8IVzv4, TOmn1, TOsn2
15eén of meer pitten? (fruit sorteren)5-8IVzv4, TOmn1, TOsn2
16boom of struik? (fruit sorteren)5-8IVzv4, TOmn1, TOsn2
17welk deel van plant? (selecteren)5-8IVzv4, TOmn1, TOsn2
18groente (lezen en aanwijzen)5-8IVzv4, TOmn1, TOsn2
19fruit (lezen en aanwijzen)5-8IVzv4, TOmn1, TOsn2
bron: http://www.zml-spel.nl/

Ik werk via techniek.
nr.activiteit - toepassinggroepgeneriek doelllw./lkw.
14-7IVoc2, OWte3, OWte4
26-12IVoc1, IVoc2, IVoc2, IVoc5, OWte1, OWte2, OWte3, OWte4
3
Een nestkastje mét camera bouwen voor vogels die in de winter niet migreren... doe je mee?
Schrijf je in via http://xperibird.be/nl
http://www.xperilab.be (meer dan een jaar op voorhand inschrijven!)
9-12IVoc2, OWte4, OWte6- ZILL-fiche Xperibird
- vogels volgen xperibird (lesfiche)
- vogels volgen -beleef de lente (lesfiche)
- vogelnesten
4
ik bouw samen met nieuwsgierig Lotje
4-7IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6 dossier
5expeditie chemie9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6
6leuke proefjes om te doen!9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6LL
7Leerlijn toepassingsgebieden techniek (SEPTEM)4-12-energie
-informatie / communicatie
-constructie
-transport
-biochemie
-natuurlijk verschijnsel
-overbrenging
-eigenschap materiaal
8quiz over computers9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6
9filmpje over de werking van katrollen9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6
10hoe werkt een hefboom ?9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6
11hefbomen in het dagelijkse leven9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6
12meer kracht door het gebruik van een hefboom9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6
13hefbomen om kracht te kunnen zetten9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6
14maak een machine zoals Tinguely8-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6
15zorg voor de juiste verhouding tussen de tandwielen !8-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6
16doelessen techniek: slimme handen!9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6
17de individuele en gezamenlijke inspanningen om energie te sparen9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7
18verstandig omgaan met energie9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7
19energieverbruik vroeger en nu9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7
20de ecologische voetafdruk9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7
21vanwaar komt onze energie?9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7
22energiebronnen nu en in de toekomst (hernieuwbare energie)9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7
23energiebewuster leven (beslis mee !)9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7
24energiebewuster leven (beslis politiek mee !)9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7
25word een ENERGIEGENIE9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7
26werking van een sluis9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6
27technotheek (3de)8-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6
28technotheek (4de)8-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6
29technotheek (5de)8-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6
30technotheek (6de)
8-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6
31speel niet met vuur9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6
32Zing de rap met TECH-ED!9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6
33Bekijk de animatie van de rap met TECH-ED!9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6
bronnen: http://www.expeditionchemistry.nl, http://www.praktischtechniek.nl, http://www.reken-taal.be,
 http://www.fi.uu.nl, http://www.wechoosethemoon.org, http://www.energycity.be, http://www.energiesparen.be,
 http://www.pragmasoft.be, http://technotheek.classy.be, https://www.technopolis.be,
 http://www.speelnietmetvuur.be, https://www.otib.nl,
 http://www.proefjes.nl

Ik ga op stap..., ik bouw aan de toekomst.
nr.activiteit - toepassinggroepgeneriek doel
1Nieuwsgierig Lotje! Ik bouw mee aan het huis van Lotje. Help je me, juf of meester?

4-7IVoc2, IVoz2
2ik ga op stap naar het middelbaar onderwijs (filmpjes 'Klasse'):

- filmpje 1
- filmpje 2
11-12IKvk4
3ik gebruik de onderwijskiezer11-12IKvk3
MEva3
IVoc5
4ik vul een enquête over interesses in11-12IKid2
IVzv1
5ik zoek een (droom)beroep straks in de archiefkast van het museum 203011-12IKid2
IVzv1
bronnen: https://www.onderwijskiezer.be

Ik draag zorg voor mijn lichaam en geest. En die van mensen rondom mij!
nr.activiteit - toepassinggroepgeneriek doelllw./lkw.
1Wie of wat is het?2,5-12IVgv1💡 (lkw.)
2Van in de grond tot in mijn mond2,5-12IVgv1, IVds1💡 (lkw.)
3Zinvolle invulling van onderwijstijd bij slaap- en rusttijden2,5-6IVgv1💡 (lkw.)
4Zinvolle invulling van onderwijstijd bij routinemomenten2,5-6IVgv1💡 (lkw.)
5Zinvolle invulling van onderwijstijd tijdens toiletbezoek2,5-6IVgv1💡 (lkw.)
6Wiskundige 5-minutenspelletjes2,5-6IVgv1💡 (lkw.)
7Bosstratego2,5-6IVgv1💡 (lkw.)
8Gezond en fit, een megahit?!7-12IVgv1💡 (lkw.)
9Pacman7-12IVgv1💡 (lkw.)
10Pff...il est lourd, mon cartable!7-12IVgv2💡 (lkw.)
11Vlierbloesemsiroop maken7-12IVgv1💡 (lkw.)
12Verkiezingen: verkiezingsborden bouwen7-12IVgv2💡 (lkw.)
bron: https://zill.katholiekonderwijs.vlaanderen