Ik leer in de supermarkt over verpakkingen en voorwerpen, vers en eetbaar.
Ik leer over groenten en fruit.
Ik werk via techniek.
Ik ga op stap..., ik bouw aan de toekomst.
Ik draag zorg voor mijn lichaam en geest. En die van mensen rondom mij!
nr. | activiteit - toepassing | groep | generiek doel |
---|---|---|---|
1 | in de versafdeling (puzzel) | 5-8 | IVzv4, TOmn1, TOsn2 |
2 | houdbaar en eetbaar (puzzel) | 5-8 | IVzv4, TOmn1, TOsn2 |
3 | niet eetbaar (puzzel) | 5-8 | IVzv4, TOmn1, TOsn2 |
4 | verpakkingen vergelijken | 5-8 | IVzv4, TOmn1, TOsn2 |
5 | verpakkingen aanwijzen | 5-8 | IVzv4, TOmn1, TOsn2 |
6 | verpakkingen lezen en aanwijzen | 5-8 | IVzv4, TOmn1, TOsn2 |
7 | voorwerpen selecteren | 5-8 | IVzv4, TOmn1, TOsn2 |
8 | nog meer voorwerpen selecteren | 5-8 | IVzv4, TOmn1, TOsn2 |
9 | vers of niet? (memorie) | 5-8 | IVzv4, TOmn1, TOsn2 |
bron: http://www.zml-spel.nl/
Ik leer over groenten en fruit.
nr. | activiteit - toepassing | groep | generiek doel |
---|---|---|---|
1 | groenten (puzzels) | 5-8 | IVzv4, TOmn1, TOsn2 |
2 | groente (vergelijken) | 5-8 | IVzv4, TOmn1, TOsn2 |
3 | groente (aanwijzen) | 5-8 | IVzv4, TOmn1, TOsn2 |
4 | fruit vergelijken | 5-8 | IVzv4, TOmn1, TOsn2 |
5 | fruit aanwijzen | 5-8 | IVzv4, TOmn1, TOsn2 |
6 | fruit memorie | 5-8 | IVzv4, TOmn1, TOsn2 |
7 | groente in de winter (aanwijzen) | 5-8 | IVzv4, TOmn1, TOsn2 |
8 | groente in de winter (lezen en aanwijzen) | 5-8 | IVzv4, TOmn1, TOsn2 |
9 | groente memorie (plaatje-plaatje) | 5-8 | IVzv4, TOmn1, TOsn2 |
10 | groente memorie (plaatje-plaatje) | 5-8 | IVzv4, TOmn1, TOsn2 |
11 | groente memorie (spraak-plaatje) | 5-8 | IVzv4, TOmn1, TOsn2 |
12 | groente memorie (spraak-plaatje) | 5-8 | IVzv4, TOmn1, TOsn2 |
13 | groente - fruit (sorteren) | 5-8 | IVzv4, TOmn1, TOsn2 |
14 | waar hoort het bij? (fruit combineren) | 5-8 | IVzv4, TOmn1, TOsn2 |
15 | eén of meer pitten? (fruit sorteren) | 5-8 | IVzv4, TOmn1, TOsn2 |
16 | boom of struik? (fruit sorteren) | 5-8 | IVzv4, TOmn1, TOsn2 |
17 | welk deel van plant? (selecteren) | 5-8 | IVzv4, TOmn1, TOsn2 |
18 | groente (lezen en aanwijzen) | 5-8 | IVzv4, TOmn1, TOsn2 |
19 | fruit (lezen en aanwijzen) | 5-8 | IVzv4, TOmn1, TOsn2 |
bron: http://www.zml-spel.nl/
Ik werk via techniek.
nr. | activiteit - toepassing | groep | generiek doel | llw./lkw. |
---|---|---|---|---|
1 | 4-7 | IVoc2, OWte3, OWte4 | ||
2 | 6-12 | IVoc1, IVoc2, IVoc2, IVoc5, OWte1, OWte2, OWte3, OWte4 | ||
3 | Een nestkastje mét camera bouwen voor vogels die in de winter niet migreren... doe je mee? Schrijf je in via http://xperibird.be/nl http://www.xperilab.be (meer dan een jaar op voorhand inschrijven!) | 9-12 | IVoc2, OWte4, OWte6 | - ZILL-fiche Xperibird - vogels volgen xperibird (lesfiche) - vogels volgen -beleef de lente (lesfiche) - vogelnesten |
4 | ik bouw samen met nieuwsgierig Lotje | 4-7 | IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6 | dossier |
5 | expeditie chemie | 9-12 | IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6 | |
6 | leuke proefjes om te doen! | 9-12 | IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6 | LL |
7 | Leerlijn toepassingsgebieden techniek (SEPTEM) | 4-12 | -energie -informatie / communicatie -constructie -transport -biochemie -natuurlijk verschijnsel -overbrenging -eigenschap materiaal | |
8 | quiz over computers | 9-12 | IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6 | |
9 | filmpje over de werking van katrollen | 9-12 | IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6 | |
10 | hoe werkt een hefboom ? | 9-12 | IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6 | |
11 | hefbomen in het dagelijkse leven | 9-12 | IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6 | |
12 | meer kracht door het gebruik van een hefboom | 9-12 | IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6 | |
13 | hefbomen om kracht te kunnen zetten | 9-12 | IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6 | |
14 | maak een machine zoals Tinguely | 8-12 | IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6 | |
15 | zorg voor de juiste verhouding tussen de tandwielen ! | 8-12 | IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6 | |
16 | doelessen techniek: slimme handen! | 9-12 | IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6 | |
17 | de individuele en gezamenlijke inspanningen om energie te sparen | 9-12 | IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7 | |
18 | verstandig omgaan met energie | 9-12 | IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7 | |
19 | energieverbruik vroeger en nu | 9-12 | IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7 | |
20 | de ecologische voetafdruk | 9-12 | IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7 | |
21 | vanwaar komt onze energie? | 9-12 | IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7 | |
22 | energiebronnen nu en in de toekomst (hernieuwbare energie) | 9-12 | IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7 | |
23 | energiebewuster leven (beslis mee !) | 9-12 | IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7 | |
24 | energiebewuster leven (beslis politiek mee !) | 9-12 | IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7 | |
25 | word een ENERGIEGENIE | 9-12 | IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7 | |
26 | werking van een sluis | 9-12 | IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6 | |
27 | technotheek (3de) | 8-12 | IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6 | |
28 | technotheek (4de) | 8-12 | IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6 | |
29 | technotheek (5de) | 8-12 | IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6 | |
30 | technotheek (6de) | 8-12 | IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6 | |
31 | speel niet met vuur | 9-12 | IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6 | |
32 | Zing de rap met TECH-ED! | 9-12 | IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6 | |
33 | Bekijk de animatie van de rap met TECH-ED! | 9-12 | IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6 |
bronnen: http://www.expeditionchemistry.nl, http://www.praktischtechniek.nl, http://www.reken-taal.be, http://www.fi.uu.nl, http://www.wechoosethemoon.org, http://www.energycity.be, http://www.energiesparen.be, http://www.pragmasoft.be, http://technotheek.classy.be, https://www.technopolis.be, http://www.speelnietmetvuur.be, https://www.otib.nl, http://www.proefjes.nl
Ik ga op stap..., ik bouw aan de toekomst.
nr. | activiteit - toepassing | groep | generiek doel |
---|---|---|---|
1 | Nieuwsgierig Lotje! Ik bouw mee aan het huis van Lotje. Help je me, juf of meester? | 4-7 | IVoc2, IVoz2 |
2 | ik ga op stap naar het middelbaar onderwijs (filmpjes 'Klasse'): - filmpje 1 - filmpje 2 | 11-12 | IKvk4 |
3 | ik gebruik de onderwijskiezer | 11-12 | IKvk3 MEva3 IVoc5 |
4 | ik vul een enquête over interesses in | 11-12 | IKid2 IVzv1 |
5 | ik zoek een (droom)beroep straks in de archiefkast van het museum 2030 | 11-12 | IKid2 IVzv1 |
bronnen: https://www.onderwijskiezer.be
Ik draag zorg voor mijn lichaam en geest. En die van mensen rondom mij!
nr. | activiteit - toepassing | groep | generiek doel | llw./lkw. |
---|---|---|---|---|
1 | Wie of wat is het? | 2,5-12 | IVgv1 | 💡 (lkw.) |
2 | Van in de grond tot in mijn mond | 2,5-12 | IVgv1, IVds1 | 💡 (lkw.) |
3 | Zinvolle invulling van onderwijstijd bij slaap- en rusttijden | 2,5-6 | IVgv1 | 💡 (lkw.) |
4 | Zinvolle invulling van onderwijstijd bij routinemomenten | 2,5-6 | IVgv1 | 💡 (lkw.) |
5 | Zinvolle invulling van onderwijstijd tijdens toiletbezoek | 2,5-6 | IVgv1 | 💡 (lkw.) |
6 | Wiskundige 5-minutenspelletjes | 2,5-6 | IVgv1 | 💡 (lkw.) |
7 | Bosstratego | 2,5-6 | IVgv1 | 💡 (lkw.) |
8 | Gezond en fit, een megahit?! | 7-12 | IVgv1 | 💡 (lkw.) |
9 | Pacman | 7-12 | IVgv1 | 💡 (lkw.) |
10 | Pff...il est lourd, mon cartable! | 7-12 | IVgv2 | 💡 (lkw.) |
11 | Vlierbloesemsiroop maken | 7-12 | IVgv1 | 💡 (lkw.) |
12 | Verkiezingen: verkiezingsborden bouwen | 7-12 | IVgv2 | 💡 (lkw.) |
bron: https://zill.katholiekonderwijs.vlaanderen