Meteen naar de inhoud

ONTWIKKELING VAN EEN INNERLIJK KOMPAS

Ik ga op stap..., ik bouw aan de toekomst.
nr.activiteit - toepassinggroepgeneriek doel
1Nieuwsgierig Lotje! Ik bouw mee aan het huis van Lotje. Help je me, juf of meester?

4-7IVoc2, IVoz2
2ik ga op stap naar het middelbaar onderwijs (filmpjes 'Klasse'):

- filmpje 1
- filmpje 2
11-12IKvk4
3ik gebruik de onderwijskiezer11-12IKvk3
MEva3
IVoc5
4ik vul een enquête over interesses in11-12IKid2
IVzv1
5ik zoek een (droom)beroep straks in de archiefkast van het museum 203011-12IKid2
IVzv1
bronnen: https://www.onderwijskiezer.be

Ik sta stil bij wat er in mij leeft.
nr.activiteit - toepassinggroepgeneriek doelllw./lkw.
1ik sta stil bij mijn gevoelens2,5-12SEgb1, RKlg1, RKve1💡 (lkw.)
2ik ben baas over mezelf2,5-12IKid3, RKlg1, RKve1💡 (lkw.)
wees lief voor jezelf2,5-12IKid3, RKlg1, RKve1💡 (lkw.)
bron: https://zill.katholiekonderwijs.vlaanderen

Mensen hebben een levensbeschouwing.

Mensen hebben een levensbeschouwing. Ze gebruiken die levensbeschouwing de hele dag door. Meestal weten ze dat zelf niet. Ze gebruiken hun levensbeschouwing vaak onbewust. Ook jij hebt een levensbeschouwing. Ook jij gebruikt je levensbeschouwing. Maar misschien weet je nog helemaal niet wat een levensbeschouwing is. Dan kan je ook niet weten dat jij er een hebt. En je weet dan ook niet hoe jouw levensbeschouwing er uit ziet.

Je kan zeggen dat een levensbeschouwing = je kijk op het leven. Dat is niet fout. Maar het is wel heel erg vaag! Kun jij je daar iets bij voorstellen? Een levensbeschouwing is iets heel gewoons. Niet iets heel moeilijks. Jij hebt het en anderen in je klas ook. En jouw levensvisie is een andere als die van anderen in jou klas.

Jij hebt een levensbeschouwing.

Als ik vraag: “Kun je lezen?” Dan pak je een boek of een krant en leest een stukje voor. Je geeft een voorbeeld en zo weet ik dat jij kunt lezen. Als ik aan jou zou vragen: “Heb je een levensbeschouwing?” en je kunt me een voorbeeld geven van je levensbeschouwing…..dan weet je ook dat je er een hebt.

Voorbeeld:

Een leraar speelt dat hij een puppy heeft meegebracht naar school. Hij zet het puppy op zijn bureau voor de klas, bovenop zijn spullen. Als hij weer lesgeeft, ziet hij ineens dat Fikkie een grote plas heeft gedaan op zijn agenda. Hij wordt heel kwaad, pakt een stok of een dik boek en geeft Fikkie een onbeheerst harde klap.

Voor iedereen is het meteen duidelijk dat er in dit toneelstukje iets gebeurt wat echt niet mag gebeuren. Dat weet je omdat je een levensbeschouwing hebt! Als ik vraag om te zeggen wat jij ervan vindt, dan geef je misschien één van deze antwoorden:

  • Je mag een hond niet zo slecht behandelen.
  • Fikkie kan er toch niets aan doen.
  • Een leraar moet het goede voorbeeld geven.
  • Die leraar moet Fikkie niet mee naar school nemen.
  • Die leraar mag niet zo driftig worden.

In al deze zinnetjes zeggen de leerlingen (een stukje van) hun levensbeschouwing! En dat kan dus alleen als je een levensbeschouwing hebt. Al die zinnen formuleren iets van wat je belangrijk vindt en waar je van overtuigd bent. Ze zijn standpunten ofwel stukjes levensbeschouwing, van degene die het zegt. Als je geen levensbeschouwing had, dan zou je er helemaal niets van vinden. Of het erg of gemeen is dat een puppy wordt geslagen? Dat zou je niet raken of niet interesseren. Door het toneelstukje met Fikkie ontdek je dus een stukje van je levensvisie of levensbeschouwing. Misschien kan jij andere situaties in  de klas vertellen, die je nog andere stukjes van je levensbeschouwing duidelijk maken. Als ik veel stukjes van jouw levensbeschouwing bij elkaar leg, dan krijg ik al een aardig beeld van je levensbeschouwing. Jouw overtuigingen. De betekenis die jij geeft aan wat je ziet en meemaakt.

 

Je levensbeschouwing heeft invloed op wat je doet.

Bij het toneelstukje van Fikkie vraag ik niet alleen “Wat denk je?”, maar ook “Wat zou je doen?”. Bijvoorbeeld:

  • Fikkie in veiligheid brengen
  • Voor Fikkie zorgen
  • De leraar tegenhouden
  • Hulp halen bij andere leraren of de directeur
  • De leraar duidelijk maken dat hij niet zo goed gehandeld heeft.

Ook in deze reacties zit je levensbeschouwing. Omdat je overtuigingen hebt, probeer je ook de dingen te doen die bij je overtuiging passen. Maar misschien durf je dat niet... Wat je wilt doen, kan niet altijd. Bij dit toneelstukje is de angst of de schrik misschien wel zo groot dat je niets kunt of niets durft te doen. Misschien heb je even de tijd nodig om alles op je in te laten werken, om de situatie te overzien. Inschatten wat mogelijk is in deze situatie. Wat kun je en wat wil je doen?

Het is net alsof je je in hun hoofd eerst enkele vragen stelt. (Wat gebeurt hier precies? Is die leraar gek geworden? Klopt dit wel? Wat vind ik hiervan? Mag dit gebeuren? Kan ik iets doen?). En voordat je iets doet, zoek je in je gedachten naar antwoorden op die vragen. Wat je dan doet is eigenlijk: je levensbeschouwing actief gebruiken. Je raadpleegt je overtuigingen om te kunnen kiezen of en hoe je iets gaat doen en ook wat je het beste kan doen.

(vrij naar: https://people.zeelandnet.nl/wino)

Wil je meer lezen hierover? Ga naar: 'levensbeschouwing herkennen'


Ik leer over diversiteit (anders-zijn).
nr.activiteit - toepassinggroepgeneriek doelllw./lkw.
1
Barbapapa
2,5-12SErv2, SErv4, OWsa6, TOtg2, RKlg4
2
Barbamama
2,5-12SErv2, SErv4, OWsa6, TOtg2, RKlg4
3
Barbabella
2,5-12SErv2, SErv4, OWsa6, TOtg2, RKlg4
4
Barbalala
2,5-12SErv2, SErv4, OWsa6, TOtg2, RKlg4
5
Barbabenno
2,5-12SErv2, SErv4, OWsa6, TOtg2, RKlg4
6
Barbabee
2,5-12SErv2, SErv4, OWsa6, TOtg2, RKlg4
7
Barbaborre
2,5-12SErv2, SErv4, OWsa6, TOtg2, RKlg4
8
Barbabientje
2,5-12SErv2, SErv4, OWsa6, TOtg2, RKlg4
9
Barbabob
2,5-12SErv2, SErv4, OWsa6, TOtg2, RKlg4
10
Lolita
2,5-12SErv2, SErv4, OWsa6, TOtg2, RKlg4
11
Ken je Elmer?
2,5-12SErv2, SErv4, OWsa6, TOtg2, RKlg4
12
Telt Elmer mee?
2,5-12SErv2, SErv4, OWsa6, TOtg2, RKlg4
13
Elmer in Paint
2,5-12SErv2, SErv4, OWsa6, TOtg2, RKlg4
14
Ik ga op tocht met Noah...
6-12IKwn1, IVzv1, RKlg3, RKgk1💡 (lkw.)
bronnen: http://www.barbapapa.com, https://www.youtube.com, https://zill.katholiekonderwijs.vlaanderen

 

Ik leef in een diverse samenleving.
nr.activiteit - toepassinggroepgeneriek doellkw./methodieken
1JEF, aanspreekpunt jeugdfilmlkr. (4-12)SErv2
2leven in een diverse samenlevinglkr. (4-12)SErv2
OWsa6
OWsa6
RKlg4

Lou op weg naar school, Lou viert carnaval,
Lou in het herfstbos,... (kleuters)


Jenne, Sanne, Lily, Sterre, Silvie, Elmer,
Sam, het plafondmeisje,... (lager)
3ik leer over feesten in het Christendomlkr. (10-12)MEmw2, MEge5, SEiv2, IKlg2, SErv2
4ik leer over feesten in het Hindoeïsmelkr. (10-12)MEmw2, MEge5, SEiv2, IKlg2, SErv2
5suikerfeest (Islam)lkr. (10-12)MEmw2, MEge5, SEiv2, IKlg2, SErv2
6ik leer over feesten in het Jodendomlkr. (10-12)MEmw2, MEge5, SEiv2, IKlg2, SErv2
bronnen: https://www.professionals.jeugdfilm.be, https://www.schooluitdekast.be

Ik leer over oorlog en vrede.
nr.activiteit - toepassinggroepgeneriek doel
a1Geweld: vreemde bezetters in onze streken8-12OWti3
OWti4
a213 in de oorlog8-12OWti3
OWti4
a3
  1. de onderduikplek van ANNE FRANK in 3D

  2. andere ACHTERHUIZEN

  3. WOII in 100 voorwerpen

  4. zelfstudiepakket W.O. II (aanloop, bezetting, vervolging, D-day,...)

  5. 1929 - 1945: over het leven van ANNE FRANK: haar dagboek, haar erfenis

Webpad
8-12SEiv1
IKwn1
TOsn1
RKgk1
RKlg4
a4

verhalen over de holocaust in online exposities:

  1. 27 JAN. 1945 - DE EVACUATIE EN BEVRIJDING VAN KAMP AUSCHWITZ

  2. 27 JAN. 1945 - 70 STORIES OF AUSCHWITZ

  3. 1940 - 1945 - SONDERKOMMANDO

  4. MEI 1940 - AUG. 1944 - TRAGISCHE LIEFDE IN AUSCHWITZ

  5. NOV. 1938 - 'DE EEUWIGE JOOD'

  6. APR. 1942 - JUL. 1943 - VOORDAT ZE OMKWAMEN...

8-12OWti2, OWti3, OWti4, OWti5, OWti6, OWti7
WDmm3
IKwn1
SEiv1
TOsn1
RKgk1
RKlg4
a5De grote oorlog (1914-1918) - eerste wereldoorlog

  1. film over 11 november - wapenstilstand
    (100 Mb groot, klik evt. rechts en sla op als)

  2. in Flanders fields

  3. kleine stappen in een grote oorlog

8-12IKwn1
Owti7
Mege2
IVds1
a6tijd(s)lijn van de geschiedenis8-12OWti2
MEge1
a7nooit meer oorlog - (registreer)7-12TOsn1
a8 verklaring van de rechten van de mens8-12IKwn3
bronnen: 
http://13indeoorlog.ntr.nl/, http://www.annefrank.org,
http://www.andereachterhuizen.nl, http://www.tweedewereldoorlog.nl,
http://www.youdipity.com, https://www.google.com/culturalinstitute/,
http://www.inflandersfields.be, http://nooitmeeroorlog.be, 
http://webpad-annefrank.yurls.net, https://www.geschiedenis-oefenen.nl

Ik heb vertrouwen en schenk vertrouwen.
nr.activiteit-toepassinggroepgeneriek doelllw./lkw.
1ik beschuldig niemand en zoek mee naar een oplossing als er gepest wordt8-12SErv5, IKid1, IKwn2, IKvk4, IKvk5, IVzv4💡 (lkr.)
bron: https://zill.katholiekonderwijs.vlaanderen