legende: aanzet (...) --> evalueren (% ) --> een vervolg geven (x) |
|
|
|
|
|
|
|
|
BASISVAARDIGHEDEN: fysiek bedienen van een toestel |
JK |
OK |
1LJ |
2LJ |
3LJ |
4LJ |
5LJ |
6LJ |
Ik kan de toestellen en randapparaten actief benoemen. |
... |
% |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
Ik kan werken met een touchscreen. |
... |
... |
% |
% |
x |
x |
x |
x |
Ik kan doelgericht werken met een muis en/of touchpad. |
... |
% |
% |
x |
x |
x |
x |
x |
Ik kan een voor mij bestemd toestel en/of mediadrager correct hanteren, in- en uitschakelen. |
|
... |
... |
% |
% |
% |
% |
% |
BASISVAARDIGHEDEN: toetsenbordvaardigheden |
JK |
OK |
1LJ |
2LJ |
3LJ |
4LJ |
5LJ |
6LJ |
Ik kan vlot typen met twee (of meer) vingers. |
|
|
|
... |
% |
% |
% |
% |
Ik gebruik de toetsen enter, escape, spatiebalk, pijltjestoets, backspace, delete en shift. |
|
|
... |
... |
% |
% |
x |
x |
Ik gebruik de wissel- en vergrendeltoetsen capslock, num lock, - en /. |
|
|
|
|
... |
... |
% |
% |
Ik gebruik de toetsen @, AltGr, Ctrl, Fn en tab. |
|
|
|
|
|
... |
% |
% |
Ik kan enkele speciale tekens typen: ¨, é - è, à, ç, % |
|
|
|
|
|
|
% |
% |
Ik hanteer enkele sneltoetsen: CTRL+C, CTRL+V, CTRL+X. |
|
|
|
|
|
|
% |
% |
Ik gebruik de numerieke tekens. |
|
|
... |
... |
% |
% |
x |
x |
Ik gebruik toestelspecifieke toetsen (home, end, page up-down, schuifbalken, zoek,...). |
|
|
... |
... |
% |
% |
x |
x |
BASISVAARDIGHEDEN: werken met gebruikersaccounts (toestel/programma/app) |
JK |
OK |
1LJ |
2LJ |
3LJ |
4LJ |
5LJ |
6LJ |
Ik kan aanmelden via een gebruikersaccount. |
|
|
% |
% |
x |
x |
x |
x |
Ik kan afmelden via een gebruikersaccount. |
|
|
% |
% |
x |
x |
x |
x |
BASISVAARDIGHEDEN: werken met een besturingssysteem en applicaties |
JK |
OK |
1LJ |
2LJ |
3LJ |
4LJ |
5LJ |
6LJ |
Ik kan apps/programma’s gericht kiezen, openen, doorbladeren en afsluiten. |
|
... |
... |
... |
% |
% |
% |
x |
Ik kan vensters openen en sluiten, verplaatsen, schikken, minimaliseren en maximaliseren. |
|
|
... |
... |
% |
% |
x |
x |
Ik kan meerdere apps/programma’s tegelijk gebruiken. |
|
|
|
|
|
... |
% |
% |
Ik kan binnen een app/webpagina, een menu (op)zoeken en navigeren. |
|
|
... |
... |
% |
% |
% |
x |
Ik oefen leerinhouden m.b.v. apps/programma’s. |
|
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
Ik ken en kan de klembordfunctie hanteren. |
|
|
|
... |
... |
% |
% |
% |
Ik kan snelmenu's hanteren en dialoogvensters interpreteren. |
|
|
|
|
|
... |
... |
% |
BASISVAARDIGHEDEN: werken met mappen en bestanden |
JK |
OK |
1LJ |
2LJ |
3LJ |
4LJ |
5LJ |
6LJ |
Ik kan een map aanmaken. |
|
|
|
|
... |
% |
x |
x |
Ik kan bestanden aanmaken. |
|
|
|
|
... |
% |
x |
x |
Ik kan een map een naam geven. |
|
|
|
|
... |
% |
x |
x |
Ik kan bestanden een naam geven, herbenoemen. |
|
|
|
|
... |
% |
x |
x |
Ik kan mappen organiseren (verplaatsen, wissen,...). |
|
|
|
|
|
... |
% |
% |
Ik kan bestanden (re)organiseren (in mappen plaatsen, verplaatsen, wissen,..) |
|
|
|
|
|
... |
% |
% |
Ik kan mappen delen. |
|
|
|
|
... |
... |
% |
% |
Ik kan bestanden delen. |
|
|
|
|
... |
... |
% |
% |
Ik kan bestanden afdrukken. |
|
|
|
|
|
... |
% |
% |
BASISVAARDIGHEDEN: werken met contactlijsten |
JK |
OK |
1LJ |
2LJ |
3LJ |
4LJ |
5LJ |
6LJ |
Ik kan contacten toevoegen, bewerken en verwijderen. |
|
|
|
... |
... |
... |
% |
% |
INTERNETVAARDIGHEDEN: werken met een webbrowser |
JK |
OK |
1LJ |
2LJ |
3LJ |
4LJ |
5LJ |
6LJ |
Ik kan een webadres ingeven (URL) of vinden via aangepaste zoektermen. |
|
|
|
|
... |
% |
x |
x |
Ik kan via een zoekmachine informatie zoeken op het internet (en desgevallend overnemen). |
|
|
|
|
... |
% |
% |
x |
Ik kan interessante websites opslaan als favoriet of snelkoppeling. |
|
|
|
|
|
|
... |
% |
INTERNETVAARDIGHEDEN: communiceren via het internet |
JK |
OK |
1LJ |
2LJ |
3LJ |
4LJ |
5LJ |
6LJ |
Ik kan een e-mail opstellen, verzenden en beantwoorden. |
|
|
|
|
... |
% |
x |
x |
Ik kan de chatfunctie van digitale platformen gebruiken. |
|
|
|
|
|
... |
... |
... |
Ik kan een digitaal formulier opstellen. |
|
|
|
|
|
|
... |
% |
INTERNETVAARDIGHEDEN: spelend leren |
JK |
OK |
1LJ |
2LJ |
3LJ |
4LJ |
5LJ |
6LJ |
Ik gebruik een digitaal tekenprogramma. |
% |
% |
% |
% |
% |
% |
% |
% |
Ik speel een digitaal spel. |
% |
% |
% |
% |
% |
% |
% |
% |
Ik oefen en/of herhaal (leer)inhouden via een digitaal spel. |
% |
% |
% |
% |
% |
% |
% |
% |
TEKSTVERWERKING (opmaak, stijl, objecten,...) |
JK |
OK |
1LJ |
2LJ |
3LJ |
4LJ |
5LJ |
6LJ |
Ik kan getallen, woorden, (eenvoudige) zinnen intikken op een digitaal medium. |
|
|
... |
% |
x |
x |
x |
x |
Ik kan een cursor positioneren. |
|
|
|
... |
% |
x |
x |
x |
Ik kan woorden of zinnen selecteren. |
|
|
|
|
% |
x |
x |
x |
Ik kan elementen (woorden, zinnen) en objecten (foto's,...) knippen, kopiëren en plakken. |
|
|
|
|
... |
% |
x |
x |
Ik kan elementen (woorden, zinnen) en objecten (foto's,...) zoeken en vervangen. |
|
|
|
|
|
... |
% |
% |
Ik kan het lettertype en de grootte van een tekst aanpassen. |
|
|
|
... |
% |
x |
x |
x |
Ik kan een tekst opmaken met oog voor kleur, vet, cursief, uitlijning,... |
|
|
|
|
... |
% |
% |
x |
Ik kan opsommingstekens gebruiken. |
|
|
|
|
|
... |
% |
% |
Ik kan een tabel invoegen, aanpassen, uitlijnen en er vlot doorheen navigeren. |
|
|
|
|
|
|
... |
% |
Ik kan een afbeelding invoegen, aanpassen (uitlijnen, bijsnijden,...), verplaatsen, positioneren. |
|
|
|
... |
... |
% |
% |
% |
Ik kan tags, hashtags, hyperlinks invoegen, gebruiken. |
|
|
|
|
|
|
... |
% |
PRESENTATIEVAARDIGHEDEN (informatie d.m.v. tekeningen, slides, mindmapping,...) |
JK |
OK |
1LJ |
2LJ |
3LJ |
4LJ |
5LJ |
6LJ |
Ik kan een tekstvak maken en opmaken in een presentatie. |
|
|
|
|
... |
... |
% |
% |
Ik kan een nieuwe dia invoegen. |
|
|
|
|
... |
... |
% |
x |
Ik kan een dia opmaken met oog voor lettertype, kleur, tekstgrootte. |
|
|
|
|
... |
... |
% |
x |
Ik kan afbeeldingen invoegen in een presentatie. |
|
|
|
|
... |
... |
% |
x |
Ik kan video of audio invoegen in een presentatie. |
|
|
|
|
... |
... |
... |
% |
Ik kan overgangen en speciale effecten toevoegen in een presentatie. |
|
|
|
|
... |
... |
... |
% |
Ik kan met ondersteuning van slides een presentatie geven. |
|
|
|
|
... |
... |
% |
x |
Ik kan een online woordwolk/mindmap maken. |
|
|
|
|
... |
% |
x |
x |
Ik kan een affiche, een magazine, een krantje,... ontwerpen. |
|
|
|
|
|
|
... |
% |
AUDIO-, VIDEO- EN FOTOBEWERKING (vaardigheden met beeld en geluid) |
JK |
OK |
1LJ |
2LJ |
3LJ |
4LJ |
5LJ |
6LJ |
Ik kan communiceren via video. |
|
... |
... |
... |
... |
% |
x |
x |
Ik kan visuele mediamiddelen (verwonderd) waarnemen. |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
Ik kan audio mediamiddelen (verwonderd) waarnemen. |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
Ik kan een video afspelen. |
|
... |
... |
% |
x |
x |
x |
x |
Ik kan audio afspelen. |
|
... |
... |
% |
x |
x |
x |
x |
Ik kan een video opnemen met camera, tablet, computer,... |
|
|
|
|
|
... |
% |
x |
Ik kan audio opnemen. |
|
|
|
|
|
... |
% |
x |
Ik kan opgenomen video en audio terugvinden en afspelen. |
|
|
|
|
|
|
... |
% |
Ik kan geluid bewerken, ermee experimenteren en monteren. |
|
|
|
|
|
|
... |
% |
Ik kan (bewegend) beeld bewerken, experimenteren met effecten en monteren. |
|
|
|
|
|
|
... |
% |
Ik kan foto’s waarnemen. |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
Ik kan foto’s maken. |
|
... |
% |
% |
% |
% |
% |
% |
Ik kan foto’s bewerken. |
|
|
|
|
... |
% |
% |
x |
COMPUTATIONEEL DENKEN (logisch en algoritmisch denken) |
JK |
OK |
1LJ |
2LJ |
3LJ |
4LJ |
5LJ |
6LJ |
Ik kan unplugged programmeren. |
|
... |
... |
% |
x |
x |
x |
x |
Ik kan programmeren via het leggen van pijlen/kleurcodes. |
|
|
... |
... |
% |
% |
x |
x |
Ik kan (eenvoudig) programmeren en fouten analyseren. |
|
|
... |
... |
... |
% |
x |
x |
Ik kan een probleem (her)formuleren en de probleemstelling uitdrukken in eigen woorden. |
|
|
|
... |
... |
... |
% |
% |
Ik kan gegevens verzamelen. |
|
|
|
|
|
... |
% |
% |
Ik kan gegevens analyseren en voorspellingen maken. |
|
|
|
|
|
... |
... |
% |
Ik kan gegevens visualiseren. |
|
|
|
|
|
... |
... |
% |
Ik kan een probleem opsplitsen in kleine deeltaken of deeltaken combineren tot één probleem. |
|
|
|
|
|
|
... |
% |
Ik kan standaardprocedures (patronen) toepassen die rechtstreeks naar een oplossing leiden. |
|
|
|
|
|
... |
... |
% |
Ik kan algoritmes en procedures efficiënt inzetten om snel tot oplossingen te komen. |
|
|
|
... |
... |
% |
% |
x |
Ik kan ontdekken dat een taak sneller klaar is als ze handelingen gelijktijdig uitvoeren. |
|
|
... |
... |
... |
... |
% |
x |
Ik kan ontdekken wat echt belangrijk is en niet focussen op details van een probleem. |
|
|
|
|
|
|
... |
% |
Ik kan een gegeven uit de werkelijkheid nabootsen. |
|
|
... |
... |
... |
... |
% |
x |
Ik kan fouten opsporen in algoritmes en codes. |
|
|
... |
... |
... |
... |
... |
% |
WIJS OMGAAN MET MEDIA |
JK |
OK |
1LJ |
2LJ |
3LJ |
4LJ |
5LJ |
6LJ |
Ik kan situaties van cyberpesten herkennen. |
|
|
|
|
|
|
... |
% |
Ik weet hoe ik kan reageren op cyberpesten. |
|
|
|
|
|
|
... |
% |
Ik kan phishing en clickbaits herkennen. |
|
|
|
|
|
|
... |
% |
Ik kan kritisch omgaan met informatie van het internet. |
|
|
... |
... |
... |
... |
... |
% |
Ik weet hoe ik mijn privégegevens kan beschermen. |
|
|
|
|
|
|
... |
% |
Ik kan een correct wachtwoord kiezen. |
|
|
|
|
|
... |
% |
% |
Ik houd me aan de gedragsregels op het internet. |
|
|
|
|
... |
% |
% |
% |
Ik ga zorgzaam om met mediamateriaal. |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |