Ik ben nieuwsgierig naar technische systemen en processen en pas ze toe. Ik zie in hoe techniek, wetenschap en samenleving elkaar beïnvloeden.

ik kies voor water, het nieuwe goud

nr.activiteit - toepassinggroepgeneriek doel
1
Droppie Water
2,5-12OWte7, OWna7
2
Floepje spaart water
4-10OWte7, OWna8
3
een radiator vol water (openen in Firefox)
4-7OWte3, OWte4
4
een waterleiding (openen in Firefox)
4-7OWte3, OWte5
5
nog een leiding (openen in Firefox)
4-7OWte3, OWte6
bron: http://www.droppiewater.nl, http://www.floepje.be, www.bobthebuilder.com, http://www.ditspel.nl

spelend werken met techniek

nr.activiteit - toepassinggroepgeneriek doel
14-7OWte3, OWte4
26-12OWte1, OWte2, OWte3, OWte4
3
Een nestkastje mét camera bouwen voor vogels die in de winter niet migreren... doe je mee?
Schrijf je in via http://xperibird.be/nl
9-12IVoc2, OWte4, OWte6
4
ik bouwen samen met nieuwsgierig Lotje
4-7

(+ dossier LK)
IVoc2, OWte4, OWte6
bron: http://pbskids.org/bobthebuilder/games

in huis: kamers, apparaten, spullen

nr.activiteit - toepassinggroepgeneriek doel
1het nieuwe huis (aanwijzen)8-12TOsn2, MZzo1
2kamers in huis (aanwijzen)8-12TOsn2, MZzo1
3inrichting (aanwijzen)8-12TOsn2, MZzo1
4keukenspullen (aanwijzen)8-12TOsn2, MZzo1
5keukenapparaten (aanwijzen)8-12TOsn2, MZzo1
6apparaten in huis (aanwijzen)8-12TOsn2, MZzo1
7keukenspullen (vergelijken)8-12TOsn2, MZzo1, WDmm1
8keukenapparaten (vergelijken)8-12TOsn2, MZzo1, WDmm1
9keukenapparaten? (sorteren in huis)8-12TOsn2, MZzo1
10bakken (puzzel)8-12TOsn2, MZzo1
11koken (puzzel)8-12TOsn2, MZzo1
12het nieuwe huis (lezen en aanwijzen)8-12TOsn2, MZzo1
13kamers in huis (lezen en aanwijzen)8-12TOsn2, MZzo1
14inrichting (lezen en aanwijzen)8-12TOsn2, MZzo1
15keukenspullen (lezen en aanwijzen)8-12TOsn2, MZzo1
16keukenapparaten (lezen en aanwijzen)8-12TOsn2, MZzo1
17apparaten in huis (lezen en aanwijzen)8-12TOsn2, MZzo1
bron: http://www.zml-spel.nl

gereedschappen om mee te (be)werken: met de hand of machinaal

nr.activiteit - toepassinggroepgeneriek doel
1meten en aftekenen (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
2houtbewerking 1 (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
3hamers, vijlen etc. (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
4meten en aftekenen (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
5houtbewerking 1 (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
6hamers, vijlen etc. (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
7zagen (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
8boren en schroeven (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
9houtbewerking 2 (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
10zagen (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
11boren en schroeven (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
12houtbewerking 2 (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
13tangen (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
14sleutels (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
15sleutelen (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
16tangen (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
17sleutels (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
18sleutelen (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
19autogereedschap (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
20metaalbewerken (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
21machines (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
22autogereedschap (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
23metaalbewerken (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
24machines (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
bron: http://www.zml-spel.nl

transport: plaatsen en middelen

nr.activiteit - toepassinggroepgeneriek doel
1met de metro (puzzels)2,5-12IKwn2, OWru7
2op het station (puzzels)2,5-12IKwn2, OWru7
3op het vliegveld (puzzels)2,5-12IKwn2, OWru7
4naar de voertuigen (vergelijken/aanwijzen)2,5-12IKwn2, OWru7
5bij het station (vergelijken/aanwijzen)2,5-12IKwn2, OWru7
6bij het station (memorie)2,5-12IKwn2, OWru7
7in het station (vergelijken/aanwijzen)2,5-12IKwn2, OWru7
8in het station (vergelijken/aanwijzen)2,5-12IKwn2, OWru7
9in het station (memorie)2,5-12IKwn2, OWru7
bron: http://www.zml-spel.nl