Meteen naar de inhoud

(OWte) Ik ben nieuwsgierig naar technische systemen en processen en pas ze toe. Ik zie in hoe techniek, wetenschap en samenleving elkaar beïnvloeden.

Ik kies voor water, het nieuwe goud.
nr.activiteit - toepassinggroepgeneriek doel
1
Droppie Water
2,5-12OWte7, OWna7
2
Floepje spaart water
4-10OWte7, OWna8
3
een radiator vol waters (SWF-app installeren)
4-7OWte3, OWte4
4
een waterleiding (SWF-app installeren)
4-7OWte3, OWte5
5
nog een leiding (SWF-app installeren)
4-7OWte3, OWte6
bron: http://www.droppiewater.nl, http://www.floepje.be, www.bobthebuilder.com, http://www.ditspel.nl
Ik werk via techniek.
nr.activiteit - toepassinggroepgeneriek doelllw./lkw.
14-7IVoc2, OWte3, OWte4
26-12IVoc1, IVoc2, IVoc2, IVoc5, OWte1, OWte2, OWte3, OWte4
3
Een nestkastje mét camera bouwen voor vogels die in de winter niet migreren... doe je mee?
Schrijf je in via http://xperibird.be/nl
http://www.xperilab.be (meer dan een jaar op voorhand inschrijven!)
9-12IVoc2, OWte4, OWte6- ZILL-fiche Xperibird
- vogels volgen xperibird (lesfiche)
- vogels volgen -beleef de lente (lesfiche)
- vogelnesten
4
ik bouw samen met nieuwsgierig Lotje
4-7IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6 dossier
5expeditie chemie9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6
6leuke proefjes om te doen!9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6LL
7Leerlijn toepassingsgebieden techniek (SEPTEM)4-12-energie
-informatie / communicatie
-constructie
-transport
-biochemie
-natuurlijk verschijnsel
-overbrenging
-eigenschap materiaal
8quiz over computers9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6
9filmpje over de werking van katrollen9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6
10hoe werkt een hefboom ?9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6
11hefbomen in het dagelijkse leven9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6
12meer kracht door het gebruik van een hefboom9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6
13hefbomen om kracht te kunnen zetten9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6
14maak een machine zoals Tinguely8-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6
15zorg voor de juiste verhouding tussen de tandwielen !8-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6
16doelessen techniek: slimme handen!9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6
17"We choose the moon" (start en vlucht van Apollo 11)9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte6
18de individuele en gezamenlijke inspanningen om energie te sparen9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7
19verstandig omgaan met energie9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7
20energieverbruik vroeger en nu9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7
21de ecologische voetafdruk9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7
22vanwaar komt onze energie?9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7
23energiebronnen nu en in de toekomst (hernieuwbare energie)9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7
24energiebewuster leven (beslis mee !)9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7
25energiebewuster leven (beslis politiek mee !)9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7
26word een ENERGIEGENIE9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte4, OWte7
27werking van een sluis9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6
34technotheek (3de)8-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6
35technotheek (4de)8-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6
36technotheek (5de)8-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6
37technotheek (6de)
8-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6
39speel niet met vuur9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6
42Zing de rap met TECH-ED!9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6
43Bekijk de animatie van de rap met TECH-ED!9-12IVoc1, IVoc2, IVoc3, OWte2, OWte4, OWte6
bronnen: http://www.expeditionchemistry.nl, http://www.praktischtechniek.nl, http://www.reken-taal.be,
 http://www.fi.uu.nl, http://www.wechoosethemoon.org, http://www.energycity.be, http://www.energiesparen.be,
 http://www.pragmasoft.be, http://technotheek.classy.be, https://www.technopolis.be,
 http://www.speelnietmetvuur.be, https://www.otib.nl,
 http://www.proefjes.nl
In on huis: kamers, apparaten, spullen,...
nr.activiteit - toepassinggroepgeneriek doel
1het nieuwe huis (aanwijzen)8-12TOsn2, MZzo1
2kamers in huis (aanwijzen)8-12TOsn2, MZzo1
3inrichting (aanwijzen)8-12TOsn2, MZzo1
4keukenspullen (aanwijzen)8-12TOsn2, MZzo1
5keukenapparaten (aanwijzen)8-12TOsn2, MZzo1
6apparaten in huis (aanwijzen)8-12TOsn2, MZzo1
7keukenspullen (vergelijken)8-12TOsn2, MZzo1, WDmm1
8keukenapparaten (vergelijken)8-12TOsn2, MZzo1, WDmm1
9keukenapparaten? (sorteren in huis)8-12TOsn2, MZzo1
10bakken (puzzel)8-12TOsn2, MZzo1
11koken (puzzel)8-12TOsn2, MZzo1
16keukenapparaten (lezen en aanwijzen)8-12TOsn2, MZzo1
17apparaten in huis (lezen en aanwijzen)8-12TOsn2, MZzo1
bron: http://www.zml-spel.nl
Ik gebruik gereedschappen om mee te (be)werken: met de hand of machinaal.
nr.activiteit - toepassinggroepgeneriek doel
1meten en aftekenen (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
2houtbewerking 1 (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
3hamers, vijlen etc. (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
4meten en aftekenen (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
6hamers, vijlen etc. (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
7zagen (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
8boren en schroeven (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
10zagen (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
11boren en schroeven (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
12houtbewerking 2 (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
13tangen (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
14sleutels (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
15sleutelen (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
16tangen (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
17sleutels (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
18sleutelen (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
19autogereedschap (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
20metaalbewerken (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
21machines (spraak-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
22autogereedschap (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
23metaalbewerken (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
24machines (lezen-plaatje)8-12IVoc2, OWte6, WDmm2, IVoc3, IVoc3, OWte4
bron: http://www.zml-spel.nl
Ik gebruik transport: plaatsen en middelen.
nr.activiteit - toepassinggroepgeneriek doel
1met de metro (puzzels)2,5-12IKwn2, OWru7
2op het station (puzzels)2,5-12IKwn2, OWru7
3op het vliegveld (puzzels)2,5-12IKwn2, OWru7
4naar de voertuigen (vergelijken/aanwijzen)2,5-12IKwn2, OWru7
5bij het station (vergelijken/aanwijzen)2,5-12IKwn2, OWru7
6in het station (vergelijken/aanwijzen)2,5-12IKwn2, OWru7
7in het station (vergelijken/aanwijzen)2,5-12IKwn2, OWru7
bron: http://www.zml-spel.nl