zie ook: OWna - ik leer over fauna en flora
🎧 Stilte en geluid... goed gehoord? (leerpad)
Doelen:
IVoc1: Nieuwsgierig zijn naar en bereidheid tonen om het nieuwe te ontdekken en erover te leren. (het oor, (kinder)gehoortest, onomatopeeën)
IVoc5: Informatiebronnen hanteren (evolutie telefoon, morsecode)
IVgv1: Zorg dragen voor de eigen mentale, sociale en fysieke gezondheid en veiligheid en die van anderen en daarbij aandacht hebben voor: • lichaamshygiëne > 2.5 - 12 Huid, ogen en oren beschermen waar en wanneer nodig (kindergehoortest)
MZzo1: Gericht en intens waarnemen met de zintuigen: horen (Start to Listen)
OWte1: Ervaren, onderzoeken en vaststellen hoe eenvoudige technische systemen gemaakt zijn van grondstoffen , ingrediënten, materialen en/of onderdelen. (evolutie telefoon)
OWte2: Onderzoeken en illustreren volgens welke technische principes en natuurlijke verschijnselen eenvoudige technische systemen gemaakt zijn. (morsecode)
OWti5: Ervaren, onderzoeken, vaststellen en uitdrukken hoe de werkelijkheid verandert en de kennis erover evolueert in de tijd. (evolutie telefoon, morsecode)
OWna5: Ervaren, onderzoeken, vaststellen en uitdrukken hoe levende organismen door een specifieke (lichaams)bouw, houding of handeling aangepast zijn om in hun omgeving te functioneren en te overleven. (het oor)
MEge2: Passende mediamiddelen kiezen, gebruiken en combineren in functie van een beoogd doel. (evolutie telefoon)
MEge3: Mediacontent verwerken. (het oor)
MEva1: Technische en instrumentele computervaardigheden ontwikkelen. (het oor)
MEva3: Digitale informatievaardigheden ontwikkelen. (het oor, (kinder)gehoortest)
MUgr2: Durven fantaseren en verbeelden. (Start tot Listen)
MUva3: De technische en expressieve vaardigheden die nodig zijn om zich muzisch
TOtg1: Plezier beleven aan taal en het spelen met taal. (onomatopeeën)
TOtn1: Nadenken over taalgebruik en de belangrijkste factoren van een communicatieve situatie. Daarbij taalbeschouwelijke termen gebruiken. (morsecode)
TOtn2: Nadenken over de belangrijkste aspecten van het taalsysteem. Daarbij taalbeschouwelijke termen gebruiken. • klank en rijm (onomatopeeën)
TOsn3: Een schriftelijke boodschap overbrengen. (morsecode)
zie ook: muzische geletterdheid
zie ook: muzische en mediageletterdheid
zie ook: ik ervaar de natuur als bron van voeding
🆕 Vind de oplossing!
Kan jij ontsnappen uit de school? | ![]() |
Vind je de schat van de farao? | ![]() |
Vind jij wie de bank beroofde? | ![]() |
bronnen: https:www.bookwidgets.com
zie ook: wiskundig en logisch denken
🆕 WEPBOEK (luisterboekjes voor kleuters)
😷 Leren (op maat) in tijden van crisis...:
- (9-12 jaar: kliktegels met oriëntatie op de wereld)
-
Maak een BOGGLE! - schrijf op een papier 8 tot 12 verschillende letters (hoe ouder, hoe meer letters) - probeer zoveel mogelijk verschillende woorden te maken met deze letters - hoe langer het woord, hoe meer punten (3 letterwoord = 1 punt, 4-letterwoord = 2 punten, enz.)
-
XNAPDA
-
BINGEL: thuisleren
-
WO II
-
voeding en vertering
-
de prehistorie
-
de Middeleeuwen
-
het Oude Egypte
-
bedreigde dieren
-
weer en klimaat
-
de geschiedenis van Sinterklaas
-
afval
-
spinnen
-
Romeinen
-
de seizoenen
-
Boeddhisme
-
Hindoeïsme
-
Islam
-
Vincent Van Gogh
-
ridders en kastelen
-
Jodendom
-
de Grieken
-
energie
-
WO I
-
Anne Frank
-
de school in vroegere tijden
(6-12 jaar: spellingspelletjes)
(7-12 jaar: tafelspelletjes)
-
tafels 1
-
tafels 2
-
tafels 3
-
tafels 4
-
tafels 5
-
tafels 6
-
tafels 7
-
tafels 8
-
tafels 9
-
tafels 10
-
tafels 11
-
tafels 12
-
tafels 13
🆕 Leereenheden voor onderwijs op maat van kinderen die een aangepast traject nodig volgen.
zie ook: mondelinge taalvaardigheid
leerverhaal: de lente - Pasen (4-12)
3-6 jaar | 5-7 (...) jaar | 6-9 (...) jaar | 8-12 jaar | ||
---|---|---|---|---|---|
1paaswoordzoeker | 2lentequiz | 3tangram | 4gatentekst | 5proefje met ei | 6tomaten groeien |
7kruisweg | 8het allermooiste ei | 9doolhof | 10lentefoto maken | 11drie op een rij | 12eduboek over het ei |
13paashaasservet | 14kruiswoordraadsel | 15do it yourself | 16kliktegels | 17online kleuren | 18een paasrebus |
19lentewoordzoeker | 20maak een magazine | 21dieren herkennen | 22puzzel | 23eieren sorteren | 24flip zoekt eieren |
25lenteliedje | 26kleurplaat | 27zet bij elkaar | 28filmpje kippie kip | 29di-da-dierendans | 30memory |
31eitjes in de mand | 32van ei tot kip |
zie ook: taalbeschouwing
bronnen: https://spelling.nl/
🆕 Wie is de baas op internet? Is dat Google? Of de overheid? Of ben jij het?Best een lastige vraag, en de waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden.
De baas op internet (6 reeksen van 2 x 45')
zie ook: mediawijsheid, ik begeef me veilig en wijs op weg in de digitale wereld
bronnen: https://debaasopinternet.nl/
🆕 Maak Ecosia tot je nieuwe zoekmachine en begin met het planten van bomen bij elke zoekopdracht 🌳🌳🌳
zie ook: 🔎 ZOEK! of 💚 Eco
🆕 ik kan de code kraken
nr. | activiteit - toepassing | groep | generiek doel |
---|---|---|---|
1 | energizers | 8-12 | WDlw7 |
2 | help het museum | 7-12 | WDlw7 |
3 | dossier T8 | 8-12 | WDlw7 |
4 | escape STroom | 8-12 | WDlw7 |
5 | dossier T7 | 8-12 | WDlw7 |
6 | het geheim van de piramide | 9-12 | WDlw7 |
7 | wat hoor ik? | 8-12 | WDlw7 |
8 | foppende ogen | 8-12 | WDlw7 |
9 | de tijdmachine | 8-12 | WDlw7 |
10 | het "Melkmeisje" is weg! | 8-12 | WDlw7 |
11 | op de luchthaven | 8-12 | WDlw7 |
12 | waar ben ik? (1) | 8-12 | WDlw7 |
13 | waar ben ik? (2) | 8-12 | WDlw7 |
bronnen: https://www.kraakm.nl
zie ook: wiskundig en logisch denken
🆕 INTERLAND: word een CYBERHELD! Klik op de prent!
zie ook: mediawijsheid
bron: https://www.cybersimpel.be
🆕 MUZIEKLAB: word een MUZIKANT! Klik op de prent!
zie ook: muzische geletterdheid
🆕 REKENEN: word een REKENWONDER! Klik op de prent!
zie ook: ✏️ MAAK!
🆕 🖨️ werkboekjes (kleuters)
Herfst | Familie | Feest | Griezelen |
Opa en Oma | Islam | Kerst | Lente |
Ruimtevaart | Pasen | Ramadan | Reis mee! |
Vriendschap | Sinterklaas | Winter | Zomer |
bronnen: https://www.internetwijzer-bao.nl
🖨️ BC - thema: werkboekjes (lager)
bronnen: http://www.minipret.nl