A
1
COMPETENTIEGROEP TECHNISCH-INSTRUMENTEEL VAARDIG EN VEILIG GEBRUIK (ALLE GROEPEN)
2
(rood = competentiegroep, oranje = hoofdcompetentie, wit = competentie(doel))
3
technisch-instrumenteel vaardig en veilig gebruik
4
ik gebruik, ervaar en beleef audio- en videocontent
5
K3
6
- ik kan de geluidsboxen aanzetten en het volume regelen
7
L4
8
- ik plan hoe ik beeld, woord of geluid wil gebruiken om mijn ideeën creatief vorm te geven
9
- ik kan een filmpje uit de leerkrachtenmap bekijken
10
L5
11
- ik kan zelfstandig een camera, fototoestel hanteren en hierbij rekening houden met lichtinval, geluid
12
L6
13
- ik gebruik geschikte beeld- geluid- tekst- en tekenprogramma’s
14
ik kan mailen
15
L6
16
- ik besef de gevaren van spam, kettingmails, reclamebanners, cookies
17
ik kan me aanmelden op een digitaal platform
18
L1
19
- ik kan online inloggen met hulp van een oudere leerling
20
- ik kan me inloggen met behulp van een oudere leerling
21
L2
22
- ik kan me inloggen
23
L3
24
- ik kan op een correcte manier omgaan met logingegevens en paswoorden op een openbare computer
25
- ik kan inloggen op mijn google account
26
- ik weet dat ik thuis ook verder kan werken
27
- ik begrijp het belang van het geheim houden van een paswoord
28
L4
29
- ik kan me inloggen
30
- ik kan zelfstandig inloggen op een webadres
31
- ik kan inloggen met behulp van een oudere leerling of een volwassene
32
- ik kan inloggen met een persoonlijke account en wachtwoord
33
- ik weet dat ik ook thuis kan verder werken
34
L5
35
- ik kan onder toezicht (met of zonder hulp) in- en uitloggen
36
L6
37
- ik kan zelfstandig inloggen en uitloggen
38
- ik kan zelfstandig in-en uitloggen
39
ik kan mediacontent ontwerpen en (creatief) verzorgen
40
L6
41
- ik maak kennis met extra mogelijkheden van de drive
42
ik kan digitale bestanden aanmaken
43
K2
44
- ik kan mijn naam typen binnen een programma
45
K3
46
- ik kan mijn naam (3kl) typen binnen een programma
47
- ik kan zelf letters en woorden typen via het klavier
48
L1
49
- ik kan een tekst typen in een tekstprogramma
50
- ik kan woordjes typen in google document
51
L2
52
- ik kan een tekst typen in een tekstprogramma
53
- ik kan correct een tekst zonder hoofdletters overtypen
54
L3
55
- ik kan een tekst typen en opmaken in google docs
56
- ik kan via een tekstverwerkend programma een tekstje typen en de lay-out verzorgen
57
- ik kan een tekstje typen in google document
58
L4
59
- ik kan een tekst typen en creatief aanpassen
60
- ik kan een tekst typen en vormgeven
61
L5
62
- ik kan een werkstuk of spreekbeurt typen met een passende lay-out in google drive
63
- ik kan teksten typen in google documents
64
- ik kan vlot typen via een toetsenbord
65
- ik kan een werkstuk (artikel, spreekbeurt, spelreglement, stelwerkje) typen in google documents
66
L6
67
- ik kan vlot typen via een toetsenbord
68
- ik kan binnen een tekstverwerkend programma een tekstje typen
69
- ik kan typen in een tekstverwerkingsprogramma
70
ik ontwikkel mijn digitale geletterdheid
71
K1
72
- ik kan mijn muis gericht bewegen over of op pijltjes, tekeningen,
73
- ik kan met de muis gericht klikken, vegen, slepen,
74
- ik kan klikken met de muis
75
- ik kan slepen met de muis
76
- ik weet hoe ik moet omgaan met een computer (aanzetten, muis gebruiken, van de knopjes en het scherm blijven…)
77
- ik weet dat het pijltje bestuurd wordt door de muis en handel daar naar
78
- ik klik en sleep met de muis
79
- ik kan de muis op een correcte manier hanteren
80
- ik kan een muis gebruiken
81
- ik gebruik technieken als aanraken en verslepen met de muis
82
- ik experimenteer met digitaal tekenmateriaal
83
- ik teken met vinger via een aanraakscherm
84
- ik verken het aanraakscherm van een digitaal toestel
85
- ik experimenteer met het aanraakscherm
86
- ik kan de muis gericht bewegen
87
- ik kan willekeurig/gericht klikken met de muis
88
- ik ontdek nieuwe zaken via de computer
89
K2
90
- ik klik en sleep met de muis
91
- ik teken met vinger via een aanraakscherm
92
- ik kan richten met de muis en klikken
93
- ik werk aan muisvaardigheden
94
- ik kan klikken en slepen en met de muis
95
- ik beweeg (functioneel) met de muis
96
- ik klik willekeurig met de muis
97
- ik klik gericht met de muis
98
- ik sleep met de muis
99
- ik benoem met de correcte woorden: touch screen, scherm, cursor, zandloper, klikken, dubbelklikken, muis, venster,…)
100
- ik kan voorwerpen verslepen met de muis
101
- ik gebruik technieken als aanraken en verslepen met de muis en via het aanraakscherm
102
- ik kan de muis gebruiken
103
- ik druk gericht op de spatiebalk
104
- ik wacht geduldig tot een programma opgeladen is
105
- ik beweeg met een vinger over het touchscreen om te navigeren (swipen) tot ik de juiste app vind
106
- ik kan via het touchscreen terug naar de startpagina
107
- ik kan experimenteren via een applicatie
108
- ik kan met mijn vinger elementen verplaatsen via de touchfunctie
109
- ik kan mijn beurt afwachten volgens een afgesproken teken (bijv. 2x de zandloper)
110
- ik kan klikken en dubbelklikken
111
- ik herken letters op het toetsenbord
112
- ik experimenteer met het aanraakscherm
113
- ik draag zorg voor tablet, computer en koptelefoons
114
- ik toon interesse voor tablet en computer
115
- ik draag zorg voor de computer
116
- ik beweeg functioneel met de muis
117
- ik kan dubbelklikken
118
- ik druk gericht op de pijltjestoetsen
119
- ik toon interesse voor de computer
120
- ik weet hoe en draag zorg voor het mediamateriaal (boeken, laptop, hoofdtelefoon, cd, ...)
121
K3
122
- ik benoem met de correcte woorden: touch screen, scherm, cursor, zandloper, klikken, dubbelklikken, muis, venster,…)
123
- ik kan voorwerpen verslepen met de muis
124
- ik wacht geduldig tot een programma opgeladen is
125
- ik beweeg met een vinger over het touchscreen om te navigeren (swipen) tot ik de juiste app vind
126
- ik kan via het touchscreen terug naar de startpagina
127
- ik kan experimenteren via een applicatie
128
- ik kan met mijn vinger elementen verplaatsen via de touchfunctie
129
- ik kan mijn beurt afwachten volgens een afgesproken teken (bijv. 2x de zandloper)
130
- ik kan klikken en dubbelklikken
131
- ik herken letters op het toetsenbord
132
- ik versleep puzzelstukken via de muis
133
- ik kan gebruik maken van een muis, een toetsenbord en een hoofdtelefoon
134
- ik speel spelletjes waarbij ik leer klikken en slepen met de muis
135
- ik weet op een gepaste manier om te gaan met het materiaal
136
- ik experimenteer met het touchscreen
137
- ik kies en open het gepaste programma via het icoon
138
- ik draag zorg voor het materiaal
139
- ik kies en open het gepaste programma via een snelkoppeling
140
- ik kan gebruik maken van de muis, het toetsenbord en de koptelefoon
141
- ik kan mijn beurt afwachten volgens een afgesproken teken (bijv. zandloper)
142
- ik wacht geduldig tot een programma is opgeladen
143
- ik herken pictogrammen op de computer waardoor ik zelf een toepassing kan starten
144
- ik beweeg met mijn vinger over het touchscreen om te navigeren (swipen) tot ik de juiste app vind
145
- ik kan tekenen via een digitaal medium
146
- ik zoek de juiste letters op het toetsenbord
147
- ik herken al enkele letters van het toetsenbord uit bv. mijn naam, mama, papa
148
- ik kan zelfstandig werken met een touchscreen
149
- ik kan zelfstandig de muis hanteren
150
- ik kan zelfstandig werken met de pijlen op het toetsenbord
151
L1
152
- ik kan vlot handelen met de muis (klikken, dubbelklikken, slepen, scrollen)
153
- ik kan met de muis gericht klikken, vegen, slepen,
154
- ik kan een computer op een correcte manier aan- en uitzetten
155
- ik kan geduldig wachten tot een programma of toepassing gestart of uitgevoerd is
156
- ik kan werken via een touchscreen
157
- ik herken en typ letters en woorden via een digitale toepassing
158
- ik kan vlot handelen met de muis
159
L2
160
- ik kan vlot handelen met de muis (klikken, dubbelklikken, slepen, scrollen)
161
- ik kan een computer op een correcte manier aan- en uitzetten
162
- ik kan geduldig wachten tot een programma of toepassing gestart of uitgevoerd is
163
- ik kan de linkermuistoets gebruiken
164
- ik verbeter mijn klaviervaardigheid
165
- ik kan zelf een tekstje schrijven met behulp van een computerprogramma
166
- ik kan een thema openen via een website
167
- ik kan vlot handelen met de muis (klikken, dubbelklikken, slepen en scrollen)
168
L3
169
- ik werk aan het juist gebruiken van mijn toetsenbord, muis of andere apparaten
170
- ik kan werken met een tekstverwerker
171
- ik kan zelfstandig een afgesproken website openen en verkennen
172
- ik verken het digitale toetsenbord
173
- ik werk aan het juist gebruiken van het toetsenbord en de muis
174
- ik kan mijn bestanden een naam geven en opslaan
175
L4
176
- ik oefen in klaviervaardigheid en afsluiten
177
- ik oefen in klaviervaardigheid
178
- ik kan werken met een tekstverwerker
179
- ik leer mijn toetsenbord en muis juist gebruiken
180
- ik kan de rechtermuisknop gebruiken
181
- ik kan de computer/het beeldscherm - de laptop - de tablet aan- en uitzetten volgens de school-/klasafspraken
182
- ik kan de toetsen voor invoer van specifieke tekens hanteren zoals: wisseltoets (shift), vergrendeltoets (shift-lock), altgr,
183
- ik kan een cd /cd-rom, geheugenstick en -kaart hanteren
184
- ik kan een tablet hanteren
185
- ik ken de betekenis van verschillende pictogrammen
186
- ik sla uit eigen beweging mijn digitaal werk geregeld op
187
- ik kan de toetsen voor invoer van specifieke tekens hanteren (shift, shift-lock, altgr, tab)
188
- ik speel geen gegevens van anderen door via het internet
189
L5
190
- ik oefen het typen (klaviervaardigheid) via een (online) programma
191
- ik leer begrijpen hoe mijn mediavaardigheden bijdragen tot zelfredzaamheid
192
- ik kan een bestand uploaden of downloaden naar of van een onlineaccount
193
L6
194
- ik draag zorg voor materialen (muis, toetsenbord, hoofdtelefoon)
195
- ik kan een tekst inspreken via een digitaal medium
196
- ik sla uit eigen beweging mijn digitaal werk geregeld op
197
- ik draag zorg voor voor materialen ( muis , toetsenbord , hoofdtelefoon)
198
ik verwerf digitale informatie
199
K
200
- ik word muisvaardig en internetvaardig
201
- ik speel een spelletje
202
OB
203
- ik word via een spel handiger met de muis en het toetsenbord of een touchscreen
204
- ik navigeer doorheen een website
205
- ik speel een spel als ontspanning of om te leren
206
BB
207
- ik leer programmeren
208
- ik gebruik een spel als strategie, als middel, als ontspanning
209
- ik kan een digitale mindmap ontwerpen
210
- ik ontwikkel mijn digitale geletterdheid en word een webexpert
211
ik hanteer en bedien een digitaal medium op correcte wijze
212
K1
213
- ik kan pijltjestoetsen gebruiken om de volgende foto te bekijken
214
- ik kan begrippen (boven, onder,) gebruiken bij het aanwijzen op een scherm
215
- ik gebruik een tekenprogramma
216
- ik gebruik de pc om iets bij te leren via film of foto
217
- ik sleep puzzelstukken naar de juiste positie
218
- ik kan zelf een app kiezen op de tablet en over het scherm vegen om nog meer apps te zien
219
- ik kan een app openen en sluiten
220
- ik kan via het aanraakscherm puzzelstukken verslepen
221
- ik draag zorg voor de computer
222
K2
223
- ik gebruik een tekenprogramma
224
- ik gebruik de pc om iets bij te leren via film of foto
225
- ik sleep puzzelstukken naar de juiste positie
226
- ik kan een touchscreen bedienen (aanzetten, afsluiten)
227
- ik kan een programma afsluiten
228
- ik gebruik tablet en computer op een juiste manier
229
- ik gebruik foto’s bij het navertellen van een gebeurtenis
230
- ik gebruik geschikte beeld- en tekenprogramma’s
231
- ik kan navigeren met de pijltjestoetsen
232
- ik kan via het aanraakscherm puzzelstukken verslepen
233
- ik werk met de pijltjestoetsen
234
- ik draag zorg voor de computer
235
- ik volg de afspraken i.v.m. het digitale fototoestel
236
- ik gebruik een pc om iets bij te leren via film of foto
237
- ik gebruik de computer op de juiste manier
238
- ik draag zorg voor de computer
239
K3
240
- ik kan een touchscreen bedienen (aanzetten, afsluiten)
241
- ik kan een programma afsluiten
242
- ik kan de computer zelf opstarten en correct afsluiten
243
- ik kan een computer op de correcte manier opstarten en afsluiten
244
- ik kan een pc correct gebruiken
245
- ik kan een fototoestel zelfstandig en op de juiste manier gebruiken
246
- ik zoek mediamiddelen spontaan op en gebruik ze correct
247
- ik gebruik mediamiddelen om iets te leren
248
- ik kan mediamiddelen juist hanteren
249
- ik kan een fototoestel correct hanteren
250
- ik kan het touchpad van de laptop bedienen
251
- ik herken pictogrammen op de computer waardoor ik zelf een toepassing kan opstarten
252
- ik begrijp dat de computer kan verbonden worden met de beamer en dat ik daardoor alles wat op de laptop verschijnt ook op het groot scherm kan volgen
253
- ik kan navigeren met de pijltjestoetsen
254
- ik versleep puzzelstukken via de muis
255
- ik weet op een gepaste manier om te gaan met het materiaal
256
- ik kan een tablet correct hanteren
257
- ik volg de afspraken i.v.m. het digitale fototoestel
258
- ik kan een computer op de correcte manier afsluiten en opstarten
259
- ik kan zelf een fototoestel hanteren
260
- ik kan foto’s bewerken met hulp van de leerkracht
261
L1
262
- ik kan mijn computer correct opstarten en afsluiten
263
- ik kan apps correct opstarten, bedienen en afsluiten
264
- ik kan een tablet opstarten en afsluiten
265
- ik kan een computer opstarten en afsluiten
266
- ik kan een programma juist afsluiten
267
- ik kan een programma op een correcte manier afsluiten
268
- ik kan de computer op een correcte manier afsluiten
269
- ik kan een fototoestel gebruiken
270
- ik kan een beeldprogramma gebruiken
271
- ik kan een instructiefilmpje met uitleg van een techniek gebruiken en volgen
272
- ik kan een fototoestel zelfstandig gebruiken
273
- ik kan de letter-, pijlltjes-, cijfer-, spatie-, back-, entertoets(en) juist gebruiken
274
- ik kan een tekenprogramma gebruiken
275
- ik kan onder begeleiding mediamiddelen gebruiken om iets op te zoeken
276
- ik gebruik oa digitale media om te leren lezen
277
- ik gebruik mediamiddelen om iets op te zoeken
278
- ik verken en gebruik een tekenprogramma
279
- ik kan zorgzaam omgaan met mediamiddelen
280
- ik kan een fototoestel hanteren
281
- ik kan een computer of laptop op een correcte manier in- en uitschakelen
282
- ik kan een computer op een correcte manier opstarten en afsluiten
283
- ik kan een snelkoppeling of document openen van op het bureaublad
284
- ik puzzel digitaal via een tablet of computer (bijv. adhv een tangram)
285
- ik vind het leuk om ict en media te gebruiken bij een opdracht
286
- ik kan een computer op een correcte manier aan -en uitzetten
287
L2
288
- ik kan een programma juist afsluiten
289
- ik kan een beeldprogramma gebruiken
290
- ik kan een instructiefilmpje met uitleg van een techniek gebruiken en volgen
291
- ik kan een fototoestel zelfstandig gebruiken
292
- ik kan de letter-, pijlltjes-, cijfer-, spatie-, back-, entertoets(en) juist gebruiken
293
- ik verken en gebruik een tekenprogramma
294
- ik kan zorgzaam omgaan met mediamiddelen
295
- ik kan programma’s openen en afsluiten
296
- ik kan de computer starten en afsluiten
297
- ik kan filmpjes starten en afsluiten
298
- ik kan een tekstverwerkend programma correct openen, gebruiken en afsluiten
299
- ik gebruik geschikte tekenprogramma’s
300
- ik gebruik een fototoestel
301
- ik gebruik een fototoestel bij het voorstellen (bijv.: mezelf als kindje van de week)
302
- ik gebruik beeld- en tekstprogramma’s
303
- ik wil mediamiddelen gebruiken om iets te leren
304
- ik ga zorgzaam om met ict-materiaal
305
- ik kan een snelkoppeling of document openen van op het bureaublad
306
- ik kan voor mijn doel een passende app kiezen
307
- ik start en sluit een computer op een correcte manier
308
- ik kan de computer op de juiste manier opstarten en afsluiten
309
L3
310
- ik kan een tekstverwerkend programma correct openen, gebruiken en afsluiten
311
- ik kan een computer op een correcte manier opstarten en afsluiten
312
- ik gebruik een fototoestel zelfstandig
313
- ik gebruik taal in muzische zin via een digitaal apparaat
314
- ik kan een digitaal fototoestel op een correcte manier gebruiken
315
- ik gebruik Frans in muzische zin via een digitaal apparaat
316
- ik kan een digitale foto creatief gebruiken
317
- ik kan informatie op het internet opzoeken en gebruiken
318
- ik gebruik i-borden om te leren
319
- ik kan afbeeldingen en filmpjes gebruiken bij opdrachten
320
- ik kan zorg dragen voor mediamiddelen die ik gebruik
321
- ik kan foto’s in een nieuwe mapje plaatsen, klaar voor gebruik
322
- ik kan zelfstandig digitale foto’s nemen van activiteiten binnen en buiten de klas
323
- ik hanteer zelfstandig een digitaal fototoestel
324
- ik kan met hulp een reeks foto’s nemen en deze monteren tot een stopmotionfilmpje
325
- ik kan een foto van een website halen
326
- ik kan zelfstandig een digitaal toestel op de juiste manier aan- en uitschakelen
327
- ik kan zorg dragen voor de mediamiddelen die ik gebruik
328
- ik kan een foto nemen vanuit verschillende standpunten
329
- ik wil mediamiddelen (computer, fototoestel, …) gebruiken om iets te leren
330
L4
331
- ik kan een tekstverwerkend programma correct openen, gebruiken en afsluiten
332
- ik gebruik een fototoestel zelfstandig
333
- ik kan een digitale foto creatief gebruiken
334
- ik kan informatie op het internet opzoeken en gebruiken
335
- ik kan programma’s opstarten en afsluiten
336
- ik gebruik spontaan mediamiddelen om iets op te zoeken
337
- ik denk na over de meerwaarde van het gebruik van ict bij het vormgeven van mijn ideeën
338
- ik wil mediamiddelen (computer, fototoestel,…) gebruiken om iets te leren
339
- ik kan reken-, taal-, Frans- en wo-programma’s correct gebruiken
340
- ik kan een filmpje gebruiken waardoor je iets beter begrijpt
341
- ik kan een leerlingenwijzer gebruiken voor een opdracht
342
- ik kan digitale foto's nemen en gebruiken
343
- ik kan een usb-poort gebruiken
344
- ik gebruik zelfstandig het fototoestel van de klas
345
- ik kan een menusysteem gebruiken en omgaan met dialoogvensters
346
- ik gebruik een passende lay out bij een verslag/brief/gedicht (tekst)
347
- ik krijg inzicht over vormgeving en materiaalgebruik (creaties) via sites, filmpjes, foto's, teksten of melodieën
348
- ik kan samen met anderen multimedia gebruiken
349
- ik ga zorgzaam om met mediamiddelen
350
- ik kan een fototoestel, tablet, … hanteren
351
- ik kan een digitale foto nemen en creatief bewerken
352
- ik kan een reeds opgeslagen document openen
353
- ik kan een document opslaan, benoemen, terugvinden en openen
354
- ik plan het gebruik van ict bij het creatief vormgeven van mijn ideeën
355
- ik plan de hulpmiddelen die geschikt zijn om mijn ideeën creatief vorm te geven
356
- ik maak geen onnodige afdrukken op papier, ook thuis niet
357
- ik druk enkel af wat ik op papier nodig heb
358
- ik kan oorspronkelijke materialen bewerken en/of verwerken in functie van mijn doelen en ideeën
359
L5
360
- ik kan beamer, laptop, boxen zelfstandig aansluiten en gebruiken
361
- ik leer een zoekkaart gebruiken via een website (bijv. om te determineren)
362
- ik kan zelfstandig een dictafoon gebruiken
363
- ik kan een radio zelfstandig gebruiken
364
- ik kan oorspronkelijke materialen (bv een foto) bewerken in functie van mijn doelen en ideeën
365
- ik kan zelfstandig met een fototoestel werken
366
- ik ga zorgzaam om met ict-materiaal
367
- ik kan zelfstandig de beamer aan- en uitleggen
368
- ik kan zelfstandig de webcam van een computer activeren
369
- ik kan een koptelefoon aansluiten op een computer
370
- ik reflecteer op de meerwaarde van het gebruik van ict bij het creatief vormgeven van mijn ideeën
371
- ik leer (metend en cijferend) rekenen met digitale middelen
372
- ik verken mijn omgeving via online (lucht)foto’s
373
L6
374
- ik kan een tekstverwerkend programma correct openen, gebruiken en afsluiten
375
- ik kan een foto bewerken
376
- ik kan informatie op het internet opzoeken en gebruiken
377
- ik kan beamer, laptop, boxen zelfstandig aansluiten en gebruiken
378
- ik ken de gevaren van ondoordacht gebruik van de sociale media
379
- ik kan verschillende toetsencombinaties vlot gebruiken
380
- ik kan een foto digitaal bewerken
381
- ik kan werken met een digitaal fototoestel
382
- ik bewerk een foto via een computer
383
- ik bewerk een foto m.b.v. een fotobewerkingsprogramma
384
- ik kan google formulier gebruiken
385
- ik kan beamer , laptop, boxen aansluiten
386
- ik kan een onlineformulier opstellen om gegevens te verzamelen ik weet hoe ik die gegevens kan verwerken
387
ik gebruik een spel als strategie, als middel, als ontspanning
388
K1
389
- ik speel spelletjes op de klascomputer
390
K2
391
- ik kies de afgesproken of aangeduide spelletjes (bijv. per dagdeel, voormiddag, namiddag)
392
- ik kan een programma - spelletje afsluiten
393
- ik kan een spelletje openen en spelen
394
K3
395
- ik kies de afgesproken of aangeduide spelletjes (bijv. per dagdeel, voormiddag, namiddag)
396
- ik speel spelletjes of maak oefeningen aangepast aan mijn niveau
397
L1
398
- ik speel een spelletje via digitale middelen
399
L2
400
- ik speel een spelletje via digitale middelen
401
ik begeef me veilig op weg in de digitale wereld
402
K2
403
- ik kan veilig en correct omgaan met een digitaal fototoestel
404
K3
405
- ik kan veilig en correct omgaan met een digitaal fototoestel
406
L3
407
- ik kan op een veilige manier op het internet werken
408
- ik kies een veilig wachtwoord dat ik onthoud
409
- ik kies een veilig wachtwoord dat ik onthoud ik geef mijn wachtwoord niet door
410
L4
411
- ik kan mediamiddelen op een verantwoorde en veilige manier gebruiken
412
- ik kan een veilig wachtwoord kiezen en dit voor mezelf houden
413
L5
414
- ik kan me correct aanmelden met mijn eigen google account en besef de veiligheid van het afmelden
415
- ik kan verantwoord omgaan met wachtwoorden ik kies een veilig wachtwoord en hou het voor mezelf
416
- ik kan veilig omgaan met het internet als ik iets zie dat me bang maakt, licht ik mijn ouders in, ik geef mijn persoonlijke gegevens niet door aan iemand die ik niet ken, ik open geen berichten van onbekenden
417
L6
418
- ik kan me correct aanmelden met mijn eigen google account en besef de veiligheid van het afmelden
419
- ik kan verantwoord omgaan met wachtwoorden ik kies een veilig wachtwoord en hou het voor mezelf
420
- ik kan veilig omgaan met het internet als ik iets zie dat me bang maakt, licht ik mijn ouders in, ik geef mijn persoonlijke gegevens niet door aan iemand die ik niet ken, ik open geen berichten van onbekenden
421
- ik kies steeds een veilig wachtwoord
422
- ik surf op een veilige manier op het internet
423
- ik kan enkele voor- en nadelen van de sociale netwerken noemen
424
- ik zet mij af tegen cyberpesten
425
- ik probeer oplossingen te vinden voor cyberpesten
426
- ik hanteer enkele vuistregels bij het chatten
427
- ik kan verantwoord omgaan met wachtwoorden
428
ik beoordeel mediaboodschappen en mediums kritisch naar vorm, inhoud en gebruik
429
L4
430
- ik ontwikkel een kritische houding tov mediaboodschappen
431
- ik kies welke vorm geschikt is om mijn ideeën vorm te geven
432
L5
433
- ik kan kritisch omgaan met het internet ik weet dat niet alles wat ik lees op internet waar is, dat informatie bedoeld voor kinderen toch te moeilijk kan zijn
434
- ik wil in functie van de gegeven opdracht en de doelgroep mijn opdracht controleren en indien nodig bijsturen
435
L6
436
- ik kan kritisch omgaan met het internet ik weet dat niet alles wat ik lees op internet waar is, dat informatie bedoeld voor kinderen toch te moeilijk kan zijn
437
- ik ga kritisch om met reclame
438
- ik bekijk mijn portfolio kritisch
439
ik kan bestanden en mediacontent correct en verantwoord gebruiken
440
L3
441
- ik kan een document aanmaken
442
- ik kan een map aanmaken en terugvinden
443
- ik kan een werkmap aanmaken en delen met de leerkracht
444
L4
445
- ik kan een map aanmaken, benoemen en openen
446
- ik kan een map aanmaken en terugvinden
447
- ik kan een document aanmaken in google drive
448
- ik kan een map aanmaken, benoemen, terugvinden en openen
449
ik kan digitale documenten aanmaken, bewerken, wijzigen, delen, bewaren
450
L2
451
- ik sla documenten uit een tekstverwerkend programma in de juiste map op
452
- ik sla een bestand op
453
L3
454
- ik kan een document opslaan, benoemen en terug openen
455
- ik kan een afbeelding of foto in een document invoegen
456
- ik kan mijn bestanden en mappen een naam geven, opslaan en terugvinden
457
- ik kan documenten een passende naam geven en bewaren in de gedeelde werkmap
458
- ik kan een foto of afbeelding in een document invoegen
459
- ik kan mijn document een naam geven
460
- ik kan een document delen met een andere leerling
461
- ik kan mijn mapje delen met de leerkracht
462
- ik weet wat delen inhoudt
463
- ik kan bij het delen toevoegen waarom ik wil delen
464
L4
465
- ik kan (in google drive) een document delen met de juf
466
- ik kan een document opslaan, benoemen en terug openen
467
- ik kan een afbeelding of foto in een document invoegen
468
- ik kan volgens afspraak een eigen document of mapje delen
469
- ik kan een document opslaan en een naam geven
470
- ik kan een afbeelding in een tekstverwerkend programma invoegen
471
- ik kan van een bestand een naam geven en wijzigen
472
- ik kan een foto of document uploaden naar mijn mapje
473
- ik kan een kopie nemen van een document van de leerkrachten dat in mijn eigen mapje plaatsen
474
- ik kan een document opslaan en terugvinden
475
- ik kan online een map delen ik weet wat delen inhoudt
476
L5
477
- ik kan een map in google drive delen met de leerkracht
478
- ik bewaar een document met de juiste naam in een map op de harde schijf
479
- ik deel een google document uit mijn mapje met de leerkracht en/of een klasgenoot
480
- ik werk samen met een klasgenoot aan een gedeeld google document
481
- ik kan een werkstuk in google documents vormgeven
482
- ik kan een document delen met iemand
483
- ik kan de naam van een document wijzigen
484
- ik kan mijn document(en) een naam geven
485
- ik kan een kopie nemen van een document, foto, map of bestand en deze in mijn eigen mapje zetten
486
- ik kan een foto/document delen met iemand
487
L6
488
- ik kan een afbeelding in een tekstverwerkend programma invoegen
489
- ik kan een document delen met iemand
490
- ik kan de naam van een document wijzigen
491
- ik kan een snelkoppeling naar filmpjes in een document plaatsen
492
- ik kan afbeeldingen knippen en plakken
493
- ik heb inzicht in de mappenstructuur