A
1
ALLE COMPETENTIEGROEPEN K2
2
(rood = competentiegroep, oranje = hoofdcompetentie, wit = competentie(doel))
3
communiceren
4
ik begrijp en ervaar een communicatieproces
5
- ik doe ervaringen op met skype
6
- ik spreek met mijn mondje
7
- ik luister met mijn oortjes
8
- ik zie met mijn oogjes
9
- ik klap, ik wuif, ik spring, ik dans, ik beweeg, ik zing,...
10
ik gebruik, ervaar en beleef audio- en videocontent
11
- ik vertel bij (digitale) foto’s
12
- ik herken bij foto’s van activiteiten de vriendjes in de klas en eventueel vertellen we daarbij
13
- ik vertel bij digitale foto’s
14
- ik vertel bij digitale foto’s op de computer
15
- ik kijk naar foto’s en ander beeldmateriaal en vertel er iets bij
16
- ik kan vertellen bij digitale prenten
17
- ik vertel bij een online filmpje
18
- ik herken de foto’s op de blog van een vriendje uit de klas die in het buitenland woont en ik vertel er bij
19
- ik neem zelf foto’s en kan er daarna over vertellen
20
- ik kijk en luister naar digitale verhalen
21
- ik herken mezelf en anderen op de schoolwebsite
22
- ik kies (uit een reeks van) digitale verhalen/ boeken
23
- ik luister naar het verhaal van een prentenboek en ik kan daarbij de opdrachten juist uitvoeren (fundels)
24
- ik kan een verhaal volgen door te klikken op een symbool
25
ik hanteer mediamiddelen om content te verwerken
26
- ik bekijk afbeeldingen bij verhaalelementen die ik niet ken
27
- ik kan een digitaal verhaal openen, bekijken en er naar luisteren via de computer (fundels)
28
creatief vormgeven en presenteren
29
ik gebruik een stappenplan
30
- ik werk aan idee en volg een stappenplannetje
31
ik gebruik, ervaar en beleef audio- en videocontent
32
- ik beluister muziek
33
- ik beluister muziek en bekijk (online)verhalen
34
- ik beleef plezier bij het vaststellen dat er muziek en animatie komt bij het aanraken van het scherm
35
- ik bekijk en beluister clipjes bij liedjes
36
- ik bekijk foto’s en filmpjes op de computer en vertel wat er te zien is
37
- ik bekijk digitale prentenboeken en onlineverhalen
38
- ik bekijk online verhalen
39
- ik luister naar muziek of verhaaltjes
40
- ik beluister muziek via de pc
41
- ik leer een lied met behulp van de computer
42
- ik ervaar het effect van geluiden bij beelden
43
- ik bekijk filmpjes op de computer en vertel er iets bij
44
- ik kan creatief zijn via een applicatie
45
- ik kan luisteren naar een digitaal verhaal
46
- ik kijk naar digitale foto’s en ander beeldmateriaal en vertel er iets bij
47
- ik bekijk filmpjes op de computer vertel er iets bij
48
- ik luister naar muziek of verhaaltjes via de pc
49
- ik kan geluiden herkennen
50
- ik doe mee(r) met muziek
51
ik kan mediacontent ontwerpen en (creatief) verzorgen
52
- ik zoek via het aanraakscherm verschillende kleuren om een plaat te vullen
53
- ik maak online puzzels
54
- ik word kunstenaar (samen met de juf of meester)
55
- ik kleur online
56
ik hanteer en bedien een digitaal medium op correcte wijze
57
- ik kan tekeningen inkleuren, vervolledigen, versieren
58
ik zet een presentatie in als bron, middel of doel
59
- ik kijk een presentatie uit
60
oefenen en leren
61
ik kan mediacontent ontwerpen en (creatief) verzorgen
62
- ik kan puzzelstukken en andere voorwerpen verslepen en op de juiste plaats plaatsen
63
ik hanteer en bedien een digitaal medium op correcte wijze
64
- ik kan rijmplaatjes aanklikken
65
- ik kan cijfers verbinden
66
ik gebruik een spel als strategie, als middel, als ontspanning
67
- ik kan een opdracht die mij gegeven wordt in een spel op de computer juist uitvoeren
68
- ik kan een memory spelen
69
ik hanteer mediamiddelen om te leren
70
- ik kan de kleuren herkennen en benoemen via een online-oefening
71
- ik oefen technieken als aanraken en verslepen
72
- ik oefen de veeg- en touchvaardigheid op tablet
73
- ik ontdek nieuwe zaken via computer
74
- ik leer via onlineoefeningen Nederlands door te luisteren, ontluikend lezen, ontluikend schrijven
75
- ik oefen via onlineoefeningen verschillen, ik orden, ik oriënteer me, ik leer over vormen, hoeveelheden, ...
76
- ik leer via onlineoefeningen tellen, verbinden, sorteren, bijdoen, wegen, betalen,...
77
- ik leer via onlineoefeningen over water, de natuur, het verkeer, andere mensen, ziek zijn, voedsel, techniek,...
78
- ik leer via onlineoefeningen over groeien, groot worden, Jezus, de schepping, Sinterklaas, Kerstmis, Pasen, ...
79
- ik luister naar Franse woorden
80
technisch-instrumenteel vaardig en veilig gebruik
81
ik kan digitale bestanden aanmaken
82
- ik kan mijn naam typen binnen een programma
83
ik ontwikkel mijn digitale geletterdheid
84
- ik klik en sleep met de muis
85
- ik teken met vinger via een aanraakscherm
86
- ik kan richten met de muis en klikken
87
- ik werk aan muisvaardigheden
88
- ik kan klikken en slepen en met de muis
89
- ik beweeg (functioneel) met de muis
90
- ik klik willekeurig met de muis
91
- ik klik gericht met de muis
92
- ik sleep met de muis
93
- ik benoem met de correcte woorden: touch screen, scherm, cursor, zandloper, klikken, dubbelklikken, muis, venster,…)
94
- ik kan voorwerpen verslepen met de muis
95
- ik gebruik technieken als aanraken en verslepen met de muis en via het aanraakscherm
96
- ik kan de muis gebruiken
97
- ik druk gericht op de spatiebalk
98
- ik wacht geduldig tot een programma opgeladen is
99
- ik beweeg met een vinger over het touchscreen om te navigeren (swipen) tot ik de juiste app vind
100
- ik kan via het touchscreen terug naar de startpagina
101
- ik kan experimenteren via een applicatie
102
- ik kan met mijn vinger elementen verplaatsen via de touchfunctie
103
- ik kan mijn beurt afwachten volgens een afgesproken teken (bijv. 2x de zandloper)
104
- ik kan klikken en dubbelklikken
105
- ik herken letters op het toetsenbord
106
- ik experimenteer met het aanraakscherm
107
- ik draag zorg voor tablet, computer en koptelefoons
108
- ik toon interesse voor tablet en computer
109
- ik draag zorg voor de computer
110
- ik beweeg functioneel met de muis
111
- ik kan dubbelklikken
112
- ik druk gericht op de pijltjestoetsen
113
- ik toon interesse voor de computer
114
- ik weet hoe en draag zorg voor het mediamateriaal (boeken, laptop, hoofdtelefoon, cd, ...)
115
ik verwerf digitale informatie
116
- ik word muisvaardig en internetvaardig
117
- ik speel een spelletje
118
ik hanteer en bedien een digitaal medium op correcte wijze
119
- ik gebruik een tekenprogramma
120
- ik gebruik de pc om iets bij te leren via film of foto
121
- ik sleep puzzelstukken naar de juiste positie
122
- ik kan een touchscreen bedienen (aanzetten, afsluiten)
123
- ik kan een programma afsluiten
124
- ik gebruik tablet en computer op een juiste manier
125
- ik gebruik foto’s bij het navertellen van een gebeurtenis
126
- ik gebruik geschikte beeld- en tekenprogramma’s
127
- ik kan navigeren met de pijltjestoetsen
128
- ik kan via het aanraakscherm puzzelstukken verslepen
129
- ik werk met de pijltjestoetsen
130
- ik draag zorg voor de computer
131
- ik volg de afspraken i.v.m. het digitale fototoestel
132
- ik gebruik een pc om iets bij te leren via film of foto
133
- ik gebruik de computer op de juiste manier
134
- ik draag zorg voor de computer
135
ik gebruik een spel als strategie, als middel, als ontspanning
136
- ik kies de afgesproken of aangeduide spelletjes (bijv. per dagdeel, voormiddag, namiddag)
137
- ik kan een programma - spelletje afsluiten
138
- ik kan een spelletje openen en spelen
139
ik begeef me veilig op weg in de digitale wereld
140
- ik kan veilig en correct omgaan met een digitaal fototoestel
141
zoeken, verwerken en bewaren
142
ik kan digitale bronnen gebruiken om opdrachten op te lossen
143
- ik luister en voer de opdrachten uit die van mij verwacht worden (radio-cd, hoofdtelefoon)
144
ik verwerf digitale informatie
145
- ik zoek via het aanraakscherm de juiste stukken om een figuur na te bouwen
146
- ik kan verschillen zoeken
147
- ik weet dat de juf extra informatie kan opzoeken via Google en YouTube
148
- ik zoek afbeeldingen, cartoons, kleurplaten, foto's
149
- ik gebruik een kinderzoekmachine
150
- ik zoek een idee
151
ik hanteer en bedien een digitaal medium op correcte wijze
152
- ik gebruik een werkboekje