ABCDEFGHIJKLMN
1
ONTWIKKELINGSLIJNENIn onderstaande kolommen kan je snel zoeken met CTRL + F. Kleuren en nummers in de smalste kolommen verwijzen naar de toepassingen op het ICT-platform om vanaf daar met de lln. te starten.
2
WERKVORMEN / ACTIVITEITEN(HOOFD)COMPETENTIES / (MEDIA)DOELENTOOLS / APPS: klik op de woorden in DRUKLETTERS om als lkr. snel te verkennen, maar start met de lln. via het ICT-PLATFORM (lees hierboven hoe dat kan)
3
wat doe ik?wat leer ik? wat ervaar of beleef ik?jongste kleutersoudste kleuterseerste leerjaartweede leerjaartweede graadderde graad
4
TALIGE ACTIVITEITENTAALONTWIKKELING - SOCIO-EMOTIONELE ONTWIKKELING - MEDIAKUNDIGE ONTWIKKELING
5
- een woordenwolk maken
- een tekst typen en verzorgen
- aanvankelijk schrijven
- woordbeeld oefenen
- ik gebruik een digitaal medium als ondersteuning bij mijn leren - ik hanteer en bedien een digitaal medium op correcte wijze - ik activeer mijn kennis - ik leer samenvatten - ik bevraag meningen - ik brainstorm - ik werk samen - ik stel een onderwerp voor - ik schrijf op een creatieve manierWORDCLOUDS9WORDCLOUDS9WORDLE11TAGCROWD11
6
WOORDWOLKWOORDWOLKWOORDWOLKWOORDWOLK
7
TAGXEDOWORDITOUT
8
TAGUL
9
- letters schrijven
- woorden schrijven
- ik gebruik een digitaal medium als ondersteuning bij mijn leren - ik leer (vlot) lezen en schrijvenLETTERS TYPENxWOORDENKAMPIOEN 2DE12TOVERWOORDEN TYPEN12WOORDENKAMPIOEN 5DE12
10
VINGERZETTING OEFENEN (1)12WOORDENKAMPIOEN 6DE12
11
VINGERZETTING OEFENEN (2)12SNEL TYPEN12
12
WOORDENKAMPIOEN 3DE12
13
WOORDENKAMPIOEN 4DE12
14
KAPSTOKWOORDEN14
15
- een verhaaltje maken
- een verhaal beluisteren
- passende zinnen schrijven
- ik hanteer mediamiddelen om content te verwerkenWINKELPRETxWORTELTJESTAARTxKIJK, LEES EN MAAK EEN VERHAAL MET BRIKKI15MAAK EEN BOEKJE MET PICTURE BOOK MAKER15
16
- geluiden herkennen
- gericht luisteren
- ik gebruik, ervaar en beleef audio- en videocontent - ik beluister en benoem - ik ervaar hoe media elkaar beïnvloeden (geluid, klank, beweging …)BOERDERIJGELUIDENxHANS EN GRIETJEx
17
LUISTEROEFENINGENDE PRINSES OP DE ERWT
18
TAFELTJE DEK JE
19
- een bericht maken
- een actualiteitsflash maken
- een spreekoefening houden
- ik gebruik een digitaal medium als ondersteuning bij mijn lerenPRAATPLAAT 1xPRAATPLAAT 1xVERKEN EN GEBRUIK DEZE ACHTERGRONDb2SCHRIJF EEN ‘BREAKING NEWS’-KOP7
20
PRAATPLAAT 2xPRAATPLAAT 2xTYP EEN WEERBERICHT, KOPIEER HET IN DE AUTOCUE10MAAK EEN NIEUWSBERICHT; ZET HET IN DE AUTOCUE10
21
- vertel over het weer
- gebruik of maak geluiden
- vertel over het weer
- gebruik of maak geluiden
- presenteer het weerbericht, film elkaar- neem je journaalbericht op
22
NEEM HET WEERBERICHT OP (bijv. met audacity)LKNEEM HET WEERBERICHT OP (bijv. met audacity)LK- vertel wat je van de weerberichten vondBRENG JE JOURNAALITEM VANUIT EEN TELEVISIESTUDIOx
23
- houd een gesprekje over het weerbericht- houd een gesprekje over het weerberichtSTEM VOOR HET LEUKSTE / BESTE /... WEERBERICHT MET STICKYMOOSE2STEM EN ARGUMENTEER MET TRICIDER2
24
- een advertentie maken
25
- een gebruiksaanwijzingBEELDWOORDENBOEKxBEELDWOORDENBOEKx
26
- een folder maken
27
- interviewen- ik begrijp en ervaar een communicatieproces
28
- een muurkrant maken
29
- een artikel, een magazine maken
30
- een blog of website maken en onderhouden- ik begrijp en ervaar een communicatieproces
31
32
MUZISCHE ACTIVITEITENMUZISCHE ONTWIKKELING - MEDIAKUNDIGE ONTWIKKELING - TAALONTWIKKELING - ONTWIKKELING VAN EEN INTERN KOMPAS - ONTWIKKELING VAN AUTONOMIE
33
- een foto bijwerken met elementen- ik gebruik een digitaal medium als ondersteuning bij mijn lerenBEWERKEN FOTO - bijv. van mama voor moederdagdBEWERKEN FOTO - bijv. van mama voor moederdagdMAAK EEN VERJAARDAGSKAART10aMAAK FOTO'S VAN VOORWERPEN. HAAL DETAILS UIT DE FOTO'S (CROP). MAAK EEN QUIZ MET DEZE FOTO'S.10a
34
- een foto bewerken met tools voor een blog, een postkaart, een poster, een visitekaartje,...EEN FOTO BEWERKEN MET TOOLS10bEEN FOTO BEWERKEN MET TOOLS10b
35
- een fotocollage makenPIXRL10dPIXRL10d
36
- een affiche maken- ik gebruik een digitaal medium als ondersteuning bij mijn lerenPADLET7POPPLET23
37
- een stopmotionfilmpje maken- ik gebruik een stappenplan
- ik gebruik, ervaar en beleef audio­ en videocontent
- ik hanteer mediamiddelen om content te verwerken
- ik kan digitale documenten aanmaken, bewerken, wijzigen, delen, bewaren
- ik kan mediacontent ontwerpen en (creatief) verzorgen
ATELIER: EEN STOPMOTIONFILMPJE MAKENATATELIER: EEN STOPMOTIONFILMPJE MAKENAT
38
WINDOWS MOVIEMAKERWINDOWS MOVIEMAKER
39
- een digitaal stripverhaal, een cartoon makenCARTOONTOOLeCARTOONTOOLeCOMIC BUILDER13BITSTRIPS11
40
- een avatar ontwerpen- ik houd bij het ontwerpen van mediacontent rekening met de mogelijke gevolgen ervan voor mezelf en anderenMAAK EEN AVATAR (1)11MAAK EEN AVATAR (1)11
41
MAAK EEN AVATAR (2)11
42
- audiocomposities maken
- een geluidsfragment bewerken
- een geluidsdecor maken
- een lied beluisteren
- ik ervaar en stel vast hoe verschillende media elkaar onderling kunnen beïnvloeden (geluid, klank, beweging …).
- ik maak een compositie
- ik ondersteun een verhaal met passende geluiden
- ik geniet van een melodie, een ritme, een lied
GELUIDJES MAKENxGELUIDJES MAKENxONTHOUD DE MELODIE EN SPEEL ZE NA (1)xONTHOUD DE MELODIE EN SPEEL ZE NAxONTHOUD DE MELODIE EN SPEEL ZE NA19EEN RITMISCH MUZIEKSTUK MAKEN8
43
POESJE MIAUWxEEN LIEDJE MAKENxEEN RITMISCH PATROON MAKENxEEN RITMISCH PATROON MAKEN (1)xFEEL THE BEAT17IK COMPONEER6
44
SLAAP, KINDJE SLAAPxOLIFANTJE IN HET BOSxONTHOUD EN SPEEL NA 5(2)xEEN RITMISCH PATROON MAKEN (2)xMIX EEN LIEDJE24MIX EEN LIEDJE24
45
MUZIEK MAKENxMIX EEN LIEDJExMIX EEN LIEDJEx
46
AUDACITYLKAUDACITYLKAUDACITYLKAUDACITYLK
47
- een compilatie maken van beeld en geluid
48
- een tekenprogramma gebruikenTUXPAINTxPAINTxPAINTxSUMOPAINT9
49
- een presentatie makenSWAY (MET OUTLOOKACCOUNT)
50
EEN GOOGLEPRESENTATIE MAKEN6dEEN GOOGLEPRESENTATIE MAKEN6d
51
- een filmpje met een boodschap maken
52

- ik gebruik een stappenplanORIGAMIxORIGAMIxORIGAMI11ORIGAMI11
53
DE PINGUÏNDANSxDE PINGUÏNDANSxJUST DANCE23
54
MAYA DE BIJ-DANSxMAYA DE BIJ-DANSx
55
CAKEJES BAKKEN VOLGENS RECEPTxCAKEJES BAKKEN VOLGENS RECEPTxFOTOVERHAAL BIJ EEN RECEPT6FOTOVERHAAL BIJ EEN RECEPT6
56
KIES EEN TECHNIEKb1KIES EEN TECHNIEKb1KIES EEN TECHNIEK11KIES EEN TECHNIEK11
57
58
DENKACTIVITEITENWISKUNDIGE ONTWIKKELING - TAALONTWIKKELING - ONTWIKKELING VAN ORIËNTATIE OP DE WERELD - MOTORISCHE ONTWIKKELING - MEDIAKUNDIGE ONTWIKKELING - ONTWIKKELING VAN AUTONOMIE - SOCIO-EMOTIONELE ONTWIKKELING
59
- een mindmap maken- ik orden informatie
- ik visualiseer informatie
- ik leg verbanden
- ik onderscheid hoofd- en bijzaken
- ik onthoud beter
- ik vat samen
- ik werk samen
VORMENxWERKEN MET E-MINDMAP1bMINDMUP1h
60
TEXT2MINDMAP1f
61
- een digitale grafiek maken
- grafieken maken
62
- ruimtelijke begrippen inoefenen
- oriëntatie
- programmeren
- ik gebruik een spel als strategie
- ik leer programmeren
IN STAPJES NAAR EEN OPLOSSINGxANGRY BIRDSxBLOCKLYxFROZENx
63
PIJPLEIDINGxLIGHTBOT (vind de weg)xSCHAKENx
64
65
- denkpatronen volgen/zoeken
- construceren
- ik word via een spel handiger met de muis en het toetsenbord of een touchscreen
- ik speel een spel als ontspanning of om te leren
VARKENTJESxVARKENTJESx
66
PLUK DE STERRENPLUK DE STERREN
67
- opdrachten oplossen
(alleen, per 2, in groep)
- ik ga zelfstandig of met anderen aan de slag met een leerverhaal, een beleefpad of een takenbordLEERVERHAAL DE LENTEKLLEERVERHAAL DE LENTEKLLEERVERHAAL DE LENTEOBLEERVERHAAL DE LENTEOBLEERVERHAAL DE LENTEBBLEERVERHAAL DE LENTEBB
68
- een formulier invullen of ontwerpen als verwerking, als evaluatie bij een actualiteitsitem, een weroles, ...- ik hanteer mediamiddelen om content te verwerkenGoogle form
69
- bouwsels maken- ik kan mediacontent ontwerpen en (creatief) verzorgenBOUW MET LEGOxBOUW MET LEGOxTEL DE BLOKKEN8BLOCKCADd1l
70
- gegevens bekijken, lezen, interpreteren en gebruiken- ik verwerf digitale informatie - ik ontcijfer een boodschap - ik kan dingen metenBIT BLUST EEN BRANDxBIT TREKT DE WERELD RONDx
71
NAAR HET HOSPITAALa10NAAR HET HOSPITAALa10VERKEN EN VERTEL VIA DEZE TIPTILE OVER CARNAVAL10ZOEK EN BEKIJK 'MARTIN HEYLEN IN SIBERIË' IN 2005. SCHRIJF DAARNA (IN JE GOOGLE DRIVE) JOUW INDRUKKEN. DEEL ZE MET DE JUF OF MEESTER.x
72
EEN TEGELPAGINA OVER GEZOND OF ZIEK ZIJNEEN TEGELPAGINA OVER GEZOND OF ZIEK ZIJNVERKEN DEZE KAART GELUIDEN UIT DE NATUUR. KIES ER EEN GELUID UIT EN VERTEL AAN DE KLAS WAAROM JE HET KOOS. PROBEER ER OOK MEER OVER TE VERTELLEN DOOR OPZOEKINGEN.a17
73
DE BOEKENBIJ OP DE BOERDERIJ3DE BOEKENBIJ OP DE BOERDERIJ3
74
LICHT OF ZWAAR?x
75
- een memory spelen
76
- werken met puzzels
77
- werken met flitskaarten
78
79
ORIËNTERENDE ACTIVITEITENONTWIKKELING VAN ORIËNTATIE OP DE WERELD - MEDIAKUNDIGE ONTWIKKELING - ONTWIKKELING VAN AUTONOMIE - SOCIO-EMOTIONELE ONTWIKKELING - ONTWIKKELING VAN EEN INTERN KOMPAS - LEVENSBESCHOUWELIJKE ONTWIKKELING
80
- een planner gebuikenROUTEPLANNER DE LIJNd2
81
- leren over landen- ik gebruik een digitaal medium als ondersteuning bij mijn lerenTOPO FOR KIDSc1
82
VERKEN EUROPA
83
- werken op een kaart- ik maak een digitale mapVORMENxDINO'S VINDENxDINO'S VINDENx
84
VUL DE OMGEVING2VUL DE OMGEVING2
85
- een rollenspel spelen- ik kan mediacontent ontwerpen en (creatief) verzorgenBEKIJK DIT FRAGMENT (let op: houding, expressiviteit, camerastandpunt, kader)
86
- Lees per 2 één bladzijde uit een stripverhaal.
- Oefen per 2 in het (voor)lezen en het maken van eventuele geluiden.
- Neem dit op met de webcam.
- Je kan met de hele klas 1 stripboek vertellen, waarbij elk groepje dan 1 bladzijde voor zijn rekening neemt.
- Bekijk en bespreek het resultaat.
87
- een tijdlijn maken of bestuderen
88
- een enquête maken
89
- een quiz maken
90
- een kruiswoordpuzzel maken, oplossen
91
- een tentoonstelling maken